In de zomer van 2022 diende de Waalse minister van Mobiliteit Philippe Henry (Ecolo) een wetsvoorstel in over de hervorming van de autofiscaliteit in Wallonië. Het doel was om dit oude systeem – dat niet meer overeenstemt met de realiteit – te moderniseren en af te stemmen op de komst van groene auto’s (hybride, plug-inhybride en elektrische auto’s). Het probleem was dat de wettekst en de berekeningsformules die rekening hielden met het gewicht van de auto’s vol inconsistenties zaten, waardoor de belastingen voor elektrische auto’s veel hoger uitvielen dan voor auto’s met een dieselmotor bijvoorbeeld. Paradoxaal en dat betekende ook meteen het einde voor dit voorstel.
Toch liet het kabinet Mobiliteit zich niet ontmoedigen en komt het nu terug met een nieuw hervormingsdecreet, ditmaal alleen over de belasting op inverkeerstelling (BIV). Als dit ontwerp goedgekeurd wordt, betekent dit dat de jaarlijkse verkeersbelasting niet verandert.
Consultaties
In het najaar van 2022 belandde de tekst uiteindelijk in de prullenmand, omdat de regeringspartners, aangevoerd door de MR en de PS, het niet eens geraakten. Dit gezegd zijnde, werd de procedure niet stopgezet. Achter de schermen vond uitgebreid overleg plaats, namelijk met de Waalse belastingraad en fiscale dienst, de steden en gemeenten, de Waalse Gezinsbond (omdat het gewicht in de berekeningsformules ook de belasting op gezinsauto’s veel duurder maakte) en de autofederaties.
Er is dus een nieuwe tekst opgesteld en die wordt deze week besproken door de kabinetten, zo meldt Le Soir, alvorens naar de ministerraad te gaan. Het doel van het kabinet-Henry: landen voor het einde van de legislatuur, in 2024.
Advertentie – lees hieronder verder
Energietransitie omarmen?
De nieuwe tekst lijkt op de eerste, in die zin dat hij nog altijd de energietransitie wil bevorderen, maar deze keer is hij alleen gericht op de belasting op inverkeerstelling, volgens de eerste informatie. Een hervorming van de jaarlijkse verkeersbelasting zou een te ingewikkeld ‘avontuur’ zijn. Verrassend. Het uitgangspunt is dat je bij de aankoop van een auto op het milieu moet letten. Wie dat niet doet, moet extra betalen.
Concreet zijn de parameters die meetellen om de BIV te bepalen het vermogen en ook altijd het gewicht van de auto. Er wordt ook rekening gehouden met het onderdeel ‘motorisatie’ of ‘brandstof’ om elektrische auto’s te bevoordelen, terwijl ook een factor ‘gezin’ is opgenomen om te voorkomen dat grote gezinnen worden benadeeld. Het is duidelijk dat diesel tegenover de andere aandrijfvormen benadeeld wordt wegens de schadelijke uitstoot. Merk ook op dat hybride auto’s apart worden behandeld, zodat zij niet worden gelijkgesteld met de 100 procent elektrische auto’s.
Volgens de eerste voorbeelden zou de BIV van een elektrische Opel Mokka dalen van 61,50 naar 50 euro, terwijl zijn dieselversie 117,8 euro zou kosten. Op het eerste gezicht lijkt het verschil klein, maar het neemt sterk toe met de omvang (en het gewicht) van de auto. Zo zou een Volvo XC40 – toch niet de grootste SUV – tussen 902,9 en 1.286,4 euro kosten in zijn elektrische versie, terwijl de hybrideversie 2.469,9 euro zou kosten en de benzineversie 3.323,1 euro. Dit is aanzienlijk duurder. We blijven sceptisch over een belasting van bijna (of zelfs meer dan) 1.000 euro voor de aankoop van een elektrische auto, die sowieso al niet goedkoop is. Het is twijfelachtig of dit de consumenten ertoe zal aanzetten de sprong te wagen. Het valt nu te bezien of dit nieuwe voorstel daadwerkelijk wordt goedgekeurd. Wel duidelijk is dat de hervorming opnieuw een debat zal uitlokken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be