Boetes

“Nieuw federaal parket reageert al maanden niet”

Het vorig jaar opgerichte nieuwe federale parket lijkt nu al niet meer te reageren. De geschillen van de overtreders die hun melding na de deadline hebben ontvangen, blijven inderdaad een dode letter. Hallo, is er iemand aanwezig?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18 aug. 2023 | Leestijd: 4 min

Een oorlogsmachine: zo werd het nieuwe 15e parket van het land gepresenteerd. Deze gloednieuwe entiteit werd opgericht door minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD) om daders sneller op te sporen. Zo beloofde de minister een einde te maken aan de straffeloosheidqan en het klasseren van minder ernstige delicten die tot nu toe vaak verticaal werden geklasseerd.

De verwachting was dan ook dat dit nieuwe parket hyperreactief zou zijn, temeer daar aan het hoofd Michèle Coninsx staat, een magistraat die eenprofessionele carrière op hoog niveau heeft sinds ze heeft gewerkt in de strijd tegen terrorisme, georganiseerde misdaad en luchtvaartbeveiliging. Maar toch lijkt niet alles te werken als een klok.

Advertentie – lees hieronder verder

Inderdaad, de advocaat gespecialiseerd in verkeerszaken, Bruno Gysels, waarschuwde onze collega’s van Sud Presse, omdat zijn verzoeken voor betwistingen van PV’s onbeantwoord blijven, en dit maandenlang.

Geen reactie

In Sud Presse geeft de advocaat aan dat enkele tientallen klanten die een boete hebben gekregen voor kleine snelheidsovertredingen hun PV te laat (14 dagen) hebben ontvangen. Telkens stuurde de advocaat een wraking per e-mail naar het nieuwe nationale parket, maar hij heeft tot nu toe geen reactie van hen ontvangen. Verrassend, want de taak van dit parket is juist om geschillen vlotter af te handelen en sneller te reageren.

Het blijkt dat sommige antwoorden binnenkomen, maar alleen van lokale parketten en niet van dit beroemde nationale parket. Tevens zou een groot deel van de post nog steeds niet zijn verwerkt. Ook Sud Presse kreeg geen reactie van het parket… Althans niet op de gestelde vragen.

Men herinnert er eenvoudigweg aan dat geschillen moeten worden ingediend op just-on-web of per papieren post, door het formulier aan te vragen bij het contactcenter. En het parket wijst er ook op dat het gemiddeld 6.000 geschillen per maand verwerkt en dat als het een ander kanaal dan de twee genoemde wordt gebruikt, de vertraging langer zal zijn. Maar natuurlijk is 6 maanden wel heel lang…

Een probleem met formulieren?

Volgens advocaat Bruno Gysels moet het probleem bij het formulier van de site just-on-web worden gezocht, omdat het niet toestaat om een geschil met betrekking tot een verzending van een PV na de deadline te coderen. En dit is waarschijnlijk opzettelijk, want veel automobilisten letten niet op deze bewuste datum en betalen daarom een overtreding die niet (meer) verschuldigd is. Goed lezen van de documenten blijft daarom essentieel.

Foto: Twitter/X

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon