Boetes

Puntenrijbewijs in België: “krachtig en sociaal rechtvaardig instrument”

Het puntenrijbewijs is ook in België in de maak en moet er tegen de zomer van 2024 zijn. Een collectief heeft zojuist een brief gericht aan PS en MR die het project blokkeren. In deze verklaring leggen de belanghebbenden uit hoe ‘efficiënt en sociaal rechtvaardig’ dit systeem wel is.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 7 dec. 2022 | Leestijd: 7 min

In een open brief gericht aan MR en PS, de twee politieke partijen die de komst van het rijbewijs op basis van punten in België vertragen, legt de vzw Parents d’Enfants Victimes de la Route (PEVR) en CANOPEA uit waarom het tijd is om verantwoordelijkheid te nemen en de invoering van een dergelijk systeem te aanvaarden.

Het collectief merkt op dat het idee van het puntenrijbewijs niet nieuw is bij ons, aangezien al sinds 1990 een wetsvoorstel bestaat, maar het nooit geïmplementeerd werd. Het collectief gelooft dat dit een gebrek aan politieke moed is, omdat het duidelijk is dat deze maatregel tot ongenoegen zal leiden. Toch moet er dringend actie ondernomen worden volgens PEVR en CANOPEA, omdat het gaat over de bescherming van de gemeenschap.

Advertentie – lees hieronder verder

Meer slachtoffers in België

Volgens het collectief spreken de cijfers voor zich. Het merkt op dat de verkeersveiligheidscijfers in België slecht zijn, aangezien in 2019 646 doden en meer dan 3.600 ernstig gewonden te betreuren waren, een niveau dat ver boven het Europese gemiddelde ligt. Het herinnert er ook aan dat achter de cijfers veel leed schuilgaat, zowel bij de slachtoffers als de nabestaanden.

permis-a-points-02

Volgens PEVR en CANOPEA kan het beleid zich richten op drie hefbomen om dit leed te verminderen: infrastructuur, voertuigen en gedrag. En op dit laatste punt kan het puntenrijbewijs veel invloed uitoefenen. Het collectief herinnert er inderdaad aan dat het rijgedrag sterk wordt beïnvloed door het imago van de auto in onze samenleving. Volgens verschillende studies (niet geciteerd) gelooft tweederde van de bestuurders dat de auto veel meer is dan een vervoermiddel. En uit deze gedachte ontstaat ook gevaarlijk gedrag, omdat automobilisten zich achter het stuur almachtig voelen.

PS en MR tegen het project

Deze context vraagt om sterke instrumenten volgens het collectief, zoals de invoering van het puntenrijbewijs. Het werd echter eind november niet door de regering aangenomen vanwege de oppositie van MR en PS. PEVR en CANOPEA hekelen deze houding natuurlijk, omdat ze van mening zijn dat als het puntenrijbewijs niet de beste manier is om recidive te bestrijden, het deel uitmaakt van een arsenaal dat de dader uiteindelijk moet temmen.

Het collectief PEVR en CANOPEA hekelen ook de verklaringen van deze partijen en vooral diegene die een aanzienlijke impact hebben op het professionele en gezinsleven van wie punten en dus zijn rijbewijs zou kunnen verliezen. Voor PEVR en CANOPEA is het geen kwestie van anti-auto zijn, maar van het sanctioneren van het gedrag dat slachtoffers maakt, een situatie waarvan de impact nog groter is dan het afnemen van punten.

Bovendien is het collectief van mening dat het puntenrijbewijs de enige sociaal rechtvaardige maatregel is, omdat degenen die het zich kunnen veroorloven om hun boetes te betalen (onmiddellijke inning) vandaag de wet ongehinderd blijven negeren. Met het puntenrijbewijs zou de straf echter voor iedereen dezelfde zijn, ongeacht hun financiële situatie. Dus zou dit het beste instrument zijn? Voor even, ja. Maar zeker niet op de lange termijn, zoals blijkt uit de Franse ervaring, die vandaag te maken krijgt met meer recidive en de toename van chauffeurs zonder rijbewijs. Is dat echt beter?

permis-a-points-03

Allemaal potentieel moorddadig?

Ten slotte hekelt het collectief ook de houding van MR en PS die het principe van de autovrijheid ophemelt en daarom toelaat om enkele kleine overtredingen te plegen. Elk gedrag is echter potentieel gevaarlijk en het is daarom noodzakelijk dat de wegcode naar de letter wordt gerespecteerd, vooral omdat ze is ontworpen door experts. Dit is niet verkeerd, maar we willen het collectief er ook aan herinneren dat de uitwerking ervan teruggaat tot… 1968, een tijd waarin de verkeersomstandigheden geheel anders waren. Het klopt echter dat de recente wijzigingen in de wegcode slechts betrekking hadden op enkele borden, boetes of regels rond speed pedelecs. Dit lijkt inderdaad erg weinig als evolutie in meer dan 60 jaar…

Een ander te verdedigen punt: ook wegprofessionals worden door het collectief geviseerd aangezien ze zich verzetten tegen puntenrijbewijs, omdat ze vinden dat ze de wegcode vaker mogen overtreden dan anderen. Dit is weer wat kort door de bocht, omdat het eerder is omdat wegprofessionals meer tijd op de wegen doorbrengen en dus meer risico’s op zeer kleine overtredingen lopen, die kunnen leiden tot een verlies van het rijbewijs. De ‘eerlijkheid’ is daarom nogal twijfelachtig, althans op dit punt.

Wat te denken van deze open brief? Dat we de bezorgdheid van dit collectief volledig begrijpen. En dat het goed is om te strijden voor het beperken van het aantal slachtoffers op de wegen. Toch is het ook zeer naïef om te denken dat ooit, in 2050 of later, ongelukken en slachtoffers volledig van ons wegen zullen verdwenen zijn. Want de autonome auto zal ook zijn gebreken hebben en hij zal zijn keuzes moeten maken als het onverwachte toch gebeurt. Je kunt het bekijken zoals je wilt, maar dat is de harde realiteit…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon