Verkeersveiligheid

Rijbewijs met punten bijna klaar in België

Het rijbewijs met punten is zoals het monster van Loch Ness: er wordt al lang over gesproken, hoewel niemand het ooit gezien heeft. Maar vandaag is het project bijna klaar en de kans is klein dat automobilisten er nog aan ontsnappen. In de praktijk zal het systeem werken met twaalf punten in totaal.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 18/11/2022 | Leestijd: 4 min

In Europa is België een laatkomer met de invoering van het rijbewijs met punten. Sterker nog: in ons land is er nog niets gerealiseerd op dit vlak, terwijl 22 van de 27 lidstaten het al hebben opgelegd. En dat lijkt resultaten op te leveren voor de verkeersveiligheid. Het principe lijkt bij ons wel een monster van Loch Ness, want de politiek praat er al over sinds de regering-Dehaene, dertig jaar geleden.

Bepaalde recente gebeurtenissen, zoals de tragedie met de carnavalisten in Strépy-Bracquegnies eerder dit jaar, hebben de kaarten echter opnieuw geschud. De cd&v is nu vastbesloten om zo’n rijbewijs in te voeren, vooral omdat de doelstellingen op het gebied van verkeersslachtoffers de jongste jaren verscherpt zijn: de All for Zero-aanpak belooft nul verkeersdoden in 2050. Is dat realistisch?

Advertentie – lees hieronder verder

Regels liggen nu vast

Verkeersveiligheidsinstituut VIAS sprak zich onlangs uit voor het rijbewijs met punten, met als argument dat dit vooral een nuttig instrument is om ernstige recidivisten te beteugelen.

speed snel rijden conduire vite

Ook de overheid is volop bezig rond dit project. Na het onderzoek van VIAS en het bekijken van de best practices in het buitenland, hebben de FOD’s van Justitie, Mobiliteit en Binnenlandse Zaken de krachten gebundeld en zijn ze het blijkbaar eens geworden over een formule, meldt de krant L’Écho.

Als alles goed gaat, wordt het wetsvoorstel voor het rijbewijs met punten begin 2023 binnen de regering behandeld en zou het nog voor het einde van de legislatuur ingevoerd worden. Voor de kiezers is dat natuurlijk geen goed nieuws net voor de verkiezingen, maar de overheid kan wellicht niet meer terug.

Redelijk en proportioneel?

Enkele zaken lekten al uit. Volgens mensen die dicht bij het dossier staan, wordt het een redelijk en proportioneel systeem. Het doel is vooral om recidive tegen te gaan, want tot nu toe hoefde je je weinig zorgen te maken, als je je boetes maar betaalde. Dat verandert echter ook, want het recent opgerichte nationaal parket moet wanbetalers en recidivisten opsporen.

Concreet wordt het puntensysteem dat voor België bedacht werd, het omgekeerde van het Franse systeem. De automobilist krijgt dus geen ‘puntenkapitaal’ maar verzamelt strafpunten naargelang hij inbreuken begaat. Het is nog niet bekend hoeveel punten aan elke overtreding toegekend worden. Wat we wel al weten, is dat het rijbewijs ingetrokken wordt en de overtreder op eigen kosten een opleiding moet volgen om zijn rijgedrag te verbeteren zodra een totaal van twaalf punten bereikt wordt.

permis-points-03

Je kunt ook op elk moment zelf beslissen om deze opleiding te volgen – altijd op eigen kosten – als je nog niet aan het maximumaantal punten zit. Zo kun je vier strafpunten uitwissen. Volgens de eerste informatie is er twee tot drie jaar nodig om de verzamelde punten op je rijbewijs te annuleren en het puntenverlies hangt natuurlijk af van de ernst van de inbreuk. Elke automobilist zou toegang krijgen tot een online platform om het puntenaantal van zijn rijbewijs te bekijken.

Nog een instrument voor repressie

Het officiële doel van de overheid is om weggebruikers beter te beschermen, maar dit is uiteraard ook een bijkomend middel om automobilisten te bestraffen. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de repressie de jongste maanden sterk is toegenomen, met trajectcontroles, nieuwe lidars met de bijnaam machinegeweer en het nieuwe federale parket dat verantwoordelijk is voor het innen van de verkeersboetes. Allemaal initiatieven die de staatskas vullen en de indruk geven dat de auto meer dan ooit de melkkoe van de overheid is (en dan spreken we nog niet over de belastingen).

Dit gezegd zijnde, moeten we ook toegeven dat de laatste ongevallenstatistieken bijzonder zorgwekkend blijven, met 16 procent meer verkeersdoden in 2022 tegenover 2021. En hetzelfde geldt voor de gewonden: plus 11 procent. Het is dus logisch dat de overheid maatregelen probeert te nemen. Maar zijn het wel de juiste?

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie