Verkeersveiligheid

Het regent pv’s door trajectcontroles vanaf 121 km/u op snelwegen

Sinds eind augustus 2022 is er geen tolerantiemarge meer voor automatische snelheidscamera’s en trajectcontroles overal in het land. Zoals verwacht, regent het boetes voor automobilisten, die soms meerdere keren geflitst werden met snelheden van 121 of 122 km/u.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 20/10/2022 | Leestijd: 1 min

België gebruikt al enige tijd trajectcontroles om de druk op automobilisten te verhogen. Deze systemen zijn zeer doeltreffend omdat ze in staat zijn om een ​​gemiddelde snelheid over enkele tientallen kilometers te meten. De overtreder of de afgeleide bestuurder heeft dus geen kans om te ontsnappen.

Eind augustus 2022 kwam er een harmonisatie voor alle radarsystemen (vast, mobiel en trajectcontroles) die flitsen op de snelwegen: de instellingen werden aangepast zodat ze voortaan flitsen vanaf 129 km/u, de maximumsnelheid vermeerderd met de tolerantiemarge van 6 procent. Ter herinnering: vroeger werden veel grotere marges gehanteerd, vooral in Wallonië. Een radar flitste maar bij 141 of zelfs 147 km/u in bepaalde gevallen.

Advertentie – lees hieronder verder

Geflitst aan 121 km/u

A quelle vitesse maximale peut-on rouler pour ne pas être flashé à 129 km/h ? 

Oplettende bestuurders hadden hun gedrag al aangepast om niet sneller te rijden dan de reële 129 km/u (iets meer met de marge van de snelheidsmeter) niet te overschrijden. Maar velen waren onlangs zeer verrast om boetes te krijgen (soms zelfs meerdere) door geflitst te worden aan 121 of 122 km/u.

La Dernière Heure haalt een voorbeeld aan van een bestuurder die in de buurt van Luik vijf pv’s kreeg in enkele dagen tijd voor een snelheid van 121 of 122 km/u, wat een groot verschil lijkt met de 129 km/u die overheid heeft aangekondigd en tolereert. Uit verdere inlichtingen blijkt dat de bestuurder in kwestie geflitst werd aan 129-130 km/u, maar dat de technische marge (6 procent) werd weggelaten. Resultaat: boetes van elk 62 euro. Dat stemt tot nadenken.

Wat doet de politie?

De verkeerspolitie werd hierover gecontacteerd. Ze geeft aan dat ze nog geen statistieken heeft, maar erkent wel dat er de afgelopen weken een duidelijke toename is van lichte snelheidsovertredingen. VIAS vindt deze aanpassingsperiode nodig voor bestuurders die al jaren gewoon zijn om 135 of 140 km/u. Zij moeten hun gedrag aanpassen. Ter herinnering: VIAS pleit er ook voor om de foutenmarge van 6 procent af te schaffen (die in dit geval niet gerespecteerd wordt, ondanks de aankondigingen van de overheid en het parket).

Ook goed om te weten: in Wallonië worden trajectcontroles aangekondigd met kleine borden en in Vlaanderen bestaat er een website met een overzicht van de trajectcontroles, voor meer transparantie. Dat is ook verkeersveiligheid: meer informatie geven en minder aan repressie doen. Dat laatste wekt alleen maar woede op, zeker in de huidige economische context.

Hoe het ook zij, de trajectcontroles hebben wel effect. Een meerjarige studie in Ierland toonde aan dat een trajectcontrole bestuurders dwong om hun gedrag te veranderen. Terwijl in 2016 59 procent van de wagens de snelheid respecteerde, deed 89 procent dat in 2021 en zelfs 96 procent in 2022. Quod erat demonstrandum.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie