Tegen eind augustus 2022 zullen alle flitstoestellen en trajectcontroles op de Belgische snelwegen geharmoniseerd zijn op 129 km/u en niet meer werken op een gedifferentieerde manier, afhankelijk van de regio, zoals voorheen het geval was. Ter herinnering, deze limiet van 129 km/u komt overeen met de maximumsnelheid waarbij een technische tolerantiemarge van 6% is toegevoegd. Die is van toepassing vanaf 100 km/u (en beperkt tot 6 km/u onder deze drempel). Dit betekent echter dat je nog steeds zorgeloos 128 km/u kan rijden.
Hoewel deze harmonisatie alle Belgen op gelijke voet zet, bevalt ze toch niet iedereen. Zoals het Verkeersveiligheidsinstituut VIAS dat vindt dat 129 km/u (of 130 afgerond) als getolereerde snelheid te hoog is. Het instituut geeft aan dat eerder de technische marge moet worden aangepakt, omdat deze niet meer up-to-date is gezien de vooruitgang die wordt geboekt met de meetapparatuur, maar ook met de snelheidsmeters van de auto’s. VIAS herinnert er ook aan dat de Staten-Generaal voor de Verkeersveiligheid van 2015 deze aanbevelingen reeds had gedaan.
Gevaarlijke Belgische snelwegen?
Om zijn standpunt kracht bij te zetten herinnert VIAS er in een interview met SudPresse aan dat België slecht presteert op het vlak van verkeersveiligheid op de snelwegen in vergelijking met de andere Europese landen, en het zelfs beduidend slechter doet dan zijn buren. Met cijfers om dit te ondersteunen, geeft VIAS aan dat bij ons het aandeel dodelijke slachtoffers op de snelwegen 15% bedraagt, terwijl het Europese gemiddelde slechts 8% is. Het risico is hier dus zowat twee keer zo hoog als elders in Europa. Dat betekent in totaal 58 doden per 1.000 km snelweg. Als we de statistieken verder bekijken, doen alleen Spanje en Slovenië het slechter met respectievelijk 17% en 15,4%.
Advertentie – lees hieronder verder
Dit hoge aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische snelwegen is natuurlijk niet alleen te wijten aan de snelheid, erkent ook VIAS impliciet. Ook de structurering van het wegennet speelt een rol. In België is het netwerk inderdaad erg dicht en hebben snelwegen veel knooppunten en op- en afritten die vaak het toneel zijn van dramatische ongevallen. En bij ons zijn er natuurlijk geen tolhokjes om de weggebruikers te vertragen…
Deze specificiteit maakt ons wegennet waarschijnlijk niet erg overzichtelijk is voor buitenlanders. Dat bevestigt VIAS, dat erop wijst dat de helft van de vrachtwagens die bij ongevallen betrokken zijn op onze wegen, in het buitenland geregistreerd staat. Volgens VIAS is het daarom zeker nodig om de gemiddelde snelheid te verlagen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Een visie die waarschijnlijk een beetje te beperkt is gezien wat er hoger werd gezegd over de dichtheid van het netwerk.
Het lijkt duidelijk dat een betere bewegwijzering en specifieke aanpassingen op knooppunten en op- en afritten eveneens voordelen kunnen hebben. Feit is dat er op de snelwegen veel doden vallen: in 2019, dus nog voor de coronacrisis, waren er 113 doden te betreuren, waardoor dit één van de slechtste jaren in de geschiedenis van de verkeersveiligheid was.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be