Lange tijd hadden Vlaanderen, Wallonië en Brussel de vrijheid om hun eigen flitsbeleid te voeren. De verschillende toleranties voor overschrijding van de maximumsnelheid werden immers jarenlang oogluikend toegelaten. Nu is echter een harmonisering bezig rond deze kwestie en tegen eind augustus zullen alle flitspalen langs de snelwegen in ons land – zowel de vaste flitsers als de trajectcontroles – ingrijpen bij een snelheid vanaf 129 km/u.
De cijfers van het jaar 2021 tonen trouwens een sterke verschillen tussen de gewesten. Volgens de politie is Vlaanderen het strengst in de snelheidshandhaving. In het noorden van het land is 67,3 procent van de snelheidsovertredingen op een traject met 120 km/u een overschrijding tot 10 km/u boven het maximum, terwijl 23,7 procent van de pv’s valt binnen het bereik van 11 tot 20 km/u te snel. In Vlaanderen is maar 0,8 procent van de inbreuken een zeer hoge snelheidsovertreding (meer dan 40 km/u).
Minder discipline in Wallonië
Deze cijfers staan in contrast met die van Wallonië. Maar 14,1 procent van de overtredingen is er een overschrijding van minder dan 10 km/u, terwijl 60,7 procent tussen 11 en 20 km/u valt. De omgekeerde situatie dus, wat ook bevestigd wordt bij de zeer hoge snelheidsovertredingen (+40 km/u): 2,3 procent in Wallonië tegenover 0,8 procent in Vlaanderen. Hetzelfde stellen we vast in de categorie tussen 31 en 40 km/u, waar het aandeel overtredingen 4,7 procent bedraagt in Wallonië, tegenover 1,6 procent in Vlaanderen.
Advertentie – lees hieronder verder
De Walen zijn dus minder voorbeeldig op de weg dan de Vlamingen, al zijn er ook opvallende verschillen binnen het gewest zelf, wat in Vlaanderen niet het geval is. In de provincie Namen respecteren de automobilisten de limieten het meest (30,1 procent van de overtredingen tussen 0 en 10 km/u en 47 procent tussen 11 en 20 km/u, veel minder dan het gemiddelde van 60,7 procent). Luxemburg blijkt de slechtste leerling te zijn met amper één bekeuring onder de 10 km/u op een totaal van … 27.029 snelheidsboetes. Kijken we naar de grote snelheidsovertredingen (boven 40 km/u), dan ziet het klassement er zo uit: Luxemburg 2,7 procent, Namen 2,55 procent, Luik 2,4 procent, Henegouwen 2,3 procent en Waals-Brabant 1,9 procent.
Merk op dat Brussel niet werd opgenomen in de studie van de regio’s, simpelweg om dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest maar weinig wegen telt met een maximum van 120 km/u. Er werden trouwens maar 51 pv’s opgesteld op dit type weg in 2021. Niet genoeg om statistieken uit te halen dus.
Daarnaast zien we dat de toleranties voor snelheidsovertredingen sterk verschillen per regio. Terwijl Vlaanderen kon flitsen vanaf 125 km/u, kon je in Wallonië soms 141 of zelfs 147 km/u rijden voor je een bekeuring kreeg. Wanneer de harmonisatie deze zomer afgerond is, zullen alle Belgen op gelijke voet behandeld worden. Dat werd tijd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be