Het heeft 30 jaar geduurd, maar dit keer ligt het rijbewijs met punten echt op tafel bij de overheid. Lange tijd negeerde zij het belang van het invoeren van een rijbewijs met punten, maar de recente gebeurtenissen in Strépy-Bracquenies en de doelstelling om het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul terug te brengen, hebben het project weer op de voorgrond geplaatst. Deze invoering lijkt vandaag des te dringender omdat het aantal doden op onze wegen in het eerste kwartaal van 2022 opnieuw is gestegen, terwijl dit cijfer sinds 2020 was gedaald. Tot slot is België ook een van de laatste Europese landen die nog geen puntensysteem heeft.
Logischerwijs animeert dit dossier de debatten en gaat iedereen voor zijn standpunt of zijn rechtvaardigingen. Onlangs heeft VIAS, het Instituut voor Verkeersveiligheid, zich nog uitgesproken voor de invoering van een rijbewijs met punten en heeft het dat ook verklaard in het politieke programma van RTL-TVI « Ce n’est pas tous les jours dimanche ».
Voor zware recidivisten
Door veel automobilisten wordt de invoering van een rijbewijs met punten vooral gezien als een extra repressie-instrument dat zowel kleine als grote overtreders zal treffen. Daardoor zou slechts 30% van de Walen er voorstander van zijn en 50% van de Vlamingen. Dat is echter niet de mening van VIAS, dat via de woordvoerder verzekert dat het rijbewijs met punten vooral bedoeld is om zware recidivisten te straffen.
Advertentie – lees hieronder verder
VIAS heeft onlangs ook een nieuwe studie afgerond die het belang van dit rijbewijs met punten benadrukte voor de zware recidivisten, die daarmee niet langer door de mazen van het net kunnen glippen. De VIAS-woordvoerder merkt op dat België achterloopt op vlak controleren en bestraffen van verkeersovertredingen die niet ernstig genoeg zijn om de dader voor de rechter te laten verschijnen. Het rijbewijs met punten zou dus een doeltreffend middel kunnen zijn om deze recidivisten te bestrijden.
In de komende weken
De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), kondigde aan dat na een lang beraad met Vincent Van Quickenborne en de minister van Binnenlandse Zaken, Annelies Verlinden (CD&V), een tekst zal worden voorgesteld aan de Kamer voor het parlementaire verlof, dus vóór 21 juli 2022. Noteer dat dit voorstel niet hartelijk werd verwelkomd in de Kamer door de PS en de MR.
Ook de federale minister van Mobiliteit blijft voorzichtig over de uitkomst van deze zaak, omdat zijn kabinet eraan herinnert dat er bijna evenveel rijbewijzen met punten zijn als er landen in de Europese Unie zijn. De Belgische aanpak zal de beleidsmakers dus moeten overtuigen.
Op het kabinet van Mobiliteit en VIAS wordt aangevoerd dat het Belgische systeem het beste van alle werelden zal samenbrengen om de efficiëntie ervan te optimaliseren. In dit geval zou het Belgische systeem minder radicaal zijn dan het Franse, omdat het semi-geautomatiseerd zou zijn, wat betekent dat er geen een blinde intrekking van het rijbewijs zal volgen, maar eerder een verschijning voor de rechter die de eerlijkste sancties zal bepalen op basis van de omstandigheden. Concreet betekent dit ook dat het onmogelijk zou zijn om punten te verliezen voor te hard rijden onder de 5 km/u.
VIAS verzekert ook dat de meerderheid van de bestuurders niet wordt getroffen door het rijbewijs met punten, omdat ze normaal geen ernstige en herhaaldelijke overtredingen begaan. En om het Franse voorbeeld te nemen: 86% van de chauffeurs heeft daar nog steeds al zijn punten of heeft er slechts één of twee verloren.
Tijdens het debat was ook de voormalige minister van Mobiliteit François Bellot (MR) uitgenodigd en hij gaf aan dat hij vreesde voor een toename van het aantal bestuurders zonder rijbewijs als dit instrument zou worden ingevoerd. In Frankrijk zou al 2% van de bestuurders zonder rijbewijs rijden, tegen 1,7% in België.
Geen straffen in het buitenland
Er moet ook worden opgemerkt dat het, net als in de andere landen, onmogelijk zou zijn om punten te verliezen op het Belgische rijbewijs voor overtredingen die in het buitenland zijn begaan. In zulke gevallen moet natuurlijk wel de boete betaald worden die door de overheid van het betrokken land wordt uitgeschreven. Dat hangt dus af van het land in kwestie.
In Luxemburg bijvoorbeeld heeft elke buitenlandse bestuurder een virtueel puntenbewijs, wat kan leiden tot de schorsing van het recht om in het Groothertogdom te rijden als dit saldo is uitgeput. Alles is mogelijk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be