Het rijbewijs met punten is een oud monster van Loch Ness in België. Sinds 1990 verschijnt en verdwijnt het volgens de seizoenen, de gebeurtenissen en de ambities van sommige ministers. Gaat dit zo door? Niet zeker, want de context is vandaag bijzonder gunstig voor de goedkeuring van dit rijbewijs met punten.
De doelstelling van de regering is immers om tegen 2050 nul doden op onze wegen te bereiken, terwijl enkele bijzonder moeilijke recente gebeurtenissen – met name het ongeval in Strépy-Bracquegnies – dit project opnieuw volop in de aandacht brachten. Nog een detail en niet het minste: terwijl het aantal doden al 2 jaar was gedaald, vertoonde het eerste kwartaal van 2022 opnieuw een terugkeer naar de cijfers van 2019 (111 doden over 3 maanden).
Het is in deze context dat VIAS zopas een studie heeft gepubliceerd over het rijbewijs met punten. Het is een document in twee delen dat als basis zal dienen voor het parlementaire werk dat de komende weken zal beginnen. Wat valt er in te lezen?
Gunstige conclusies
Advertentie – lees hieronder verder
Voor het eerst trekt VIAS conclusies die bijzonder gunstig zijn voor de invoering van een rijbewijs met punten. Uit het vorige onderzoek, uitgevoerd in 2018, bleek inderdaad dat een op punten gebaseerd rijbewijs waarschijnlijk te duur zou zijn om in te voeren. Daarop werd het rijbewijs met punten weer in de koelkast gezet.
Het principe van het rijbewijs met punten is uiteraard bekend: elke bestuurder heeft een aantal punten die hij niet of snel kan verliezen afhankelijk van het aantal en de ernst van de gepleegde verkeersovertredingen. Wanneer dit kapitaal is uitgeput, wordt het rijbewijs ingetrokken. Dit principe wordt al veel in het buitenland toegepast, bijvoorbeeld Frankrijk. Maar VIAS voerde in 2018 nog aan dat deze maatregel op lange termijn geen positieve effecten had. Met andere woorden, het was effectief, maar alleen over een beperkte periode.
Vandaag zijn deze conclusies totaal anders. De VIAS-studie geeft immers aan dat “de positieve effecten van een puntensysteem op lange termijn worden verwacht wanneer bestuurders op het punt staan hun rijbewijs te verliezen”. Dat betekent dat bestuurders veel voorzichtiger zouden worden wanneer hun puntensaldo naar nul neigt en ze dus het risico lopen hun rijbewijs te verliezen.
VIAS legt ook uit dat de invoering van een rijbewijs met punten vandaag logischer is, omdat de verkeerscontroles aanzienlijk zijn opgevoerd, met name via de trajectcontroles. De kosten van de invoering zouden nu rendabel moeten zijn door het gebruik van een gecentraliseerde databank.
Effectieve strijd tegen recidivisten
De VIAS-studie wijst ook naar de recidivisten die steeds talrijker worden in België en hier zelden voor de rechter belanden. Daarom pleit VIAS nu voor een systeem van exponentiële boetes, dat ook kleine recidivisten voor de rechtbank zou brengen. Vooral wie veel kleine overtredingen oploopt, zoals wie de telefoon in de auto blijft gebruiken of wie wordt betrapt met een laag alcoholgehalte (tussen 0,5 en 0,8 g/liter).
Zal België eindelijk de stap naar het rijbewijs met punten zetten? Het lijkt erop dat alle voorwaarden aanwezig zijn om het deze keer te laten lukken. Bovendien is België een uitzondering in Europa, aangezien 25 landen het rijbewijs met punten al hebben ingevoerd. VIAS pleit echter voor een hybride systeem zoals in het Verenigd Koninkrijk waarbij de minst ernstige inbreuken steeds geautomatiseerd worden afgehandeld. Pas als de grens is bereikt, wordt een doorverwijzing naar de rechtbank overwogen.
Natuurlijk zal die maatregel door velen niet populair worden gevonden en aanzien worden als een nieuwe manier om gemakkelijk geld in de schatkist te brengen. Wat eigenlijk ook zo is. Tegelijk is er één punt dat VIAS niet aanhaalt: zal justitie, dat al overbelast is, de middelen hebben om al die recidivisten aan te pakken? Dat is zeer onzeker…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be