In een interview met onze collega’s van Sud Info verklaarde Georges Gilkinet dat “als we echt iets willen veranderen, we een duidelijk signaal moeten geven aan diegenen die zich bevoegd achten om het leven van anderen in gevaar te brengen door met onaangepaste snelheden te rijden, ver boven de door de wegcode vastgestelde limieten.” Hij stelt voor om snelheidsovertredingen van (meer dan) 21 km/u, die in totaal 12% van alle snelheidsboetes vertegenwoordigen, exponentieel zwaarder te straffen.
Wijziging van het systeem
Voorlopig is het bedrag dat de boete bepaalt progressief, maar het is wel een vast bedrag, namelijk 56 euro voor de eerste 10 km/uur, met daar bovenop 6 euro voor elke km/u daarboven buiten de bebouwde kom en 11 euro in de bebouwde kom. “Da’s niet voldoende”, zegt de minister. Deze aankondiging valt trouwens samen met slecht nieuws: VIAS heeft zijn cijfers voor begin 2022 gepubliceerd en die zijn alles behalve fraai. In het eerste kwartaal zijn op de Belgische wegen al 111 mensen om het leven gekomen, wat betekent dat we terug op het niveau van vóór de covid-crisis zitten, terwijl de verkeersdrukte nog niet volledig is teruggekeerd: ze ligt immers nog steeds 5% lager dan vroeger dankzij telewerk. “Tijd om de koe bij de hoorns te vatten”, moet Gilkinet gedacht hebben.
VIAS wil meer
Advertentie – lees hieronder verder
Het VIAS laat weten voorstander te zijn van het voorstel om snelheidsovertreders veel zwaarder te sanctioneren. Een groot deel van deze ‘snelheidsduivels’ moeten immers nooit voor de rechter verschijnen. Het instituut voor verkeersveiligheid beweert dat 90% van de automobilisten geen last zullen hebben van zo’n strikter beleid aangezien hardrijders tegenwoordig een minderheid vormen. VIAS vervolledigt door te zeggen het risico op dodelijke ongevallen verdubbelt wanneer er 140 in plaats van 120 km/u wordt gereden, en zelfs verdrievoudigt met 160 km/u op de teller.
Opvallend (of niet…) is dat deze organisatie nog verder wil gaan dan wat de minister voorstelt, met name door een einde te maken aan het niet gerechtelijk vervolgen van overtreders die onmiddellijke hun boete betalen. Anders gezegd, wil het instituut een de onmiddellijke inning een zaak van het verleden maken.
Hetzelfde geldt overigens voor chauffeurs die onder invloed rijden: wie bij een alcoholcontrole wordt betrapt 0,5 of 0,8 gram alcohol per liter bloed, moet vandaag niet voor de rechtbank verschijnen. Omwille van die reden pleit VIAS nogmaals voor de invoering van het rijbewijs met punten, zoals dat in Frankrijk en andere EU-landen bestaat. De vraag is niet of dit type rijbewijs er in België zal komen, maar wanneer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be