Sommige drama’s zijn moeilijk te aanvaarden. Het ongeval dat zich zondagochtend voordeed in Strépy-Bracquegnies toen de Gilles (folkloristische carnavalsfiguren) verzamelden voor het carnaval is er daar één van.
Dat deze zaak zoveel ophef veroorzaakt, komt ook omdat hieruit een pijnlijke realiteit blijkt: het gerecht bereikt soms zijn grenzen en slaagt er niet in zo’n drama te voorkomen. De precieze omstandigheden van het ongeval moeten nog vastgesteld worden, maar we zien dat dit dramatische ongeluk een fundamentele reflectie opwekt. En dat is zeldzaam.
Zeker is dat de bestuurder Paolo F. te snel reed. Hoewel hij niet bij de politie bekendstaat voor zeer ernstige feiten, bevat zijn strafblad toch al enkele verkeersdelicten, waaronder een rijverbod uitgesproken in 2017. Destijds werd zijn rijbewijs ingetrokken voor 24 dagen en moest hij examens afleggen om opnieuw te mogen rijden.
Hij slaagde hiervoor, maar stak zijn ongenoegen tegenover de straf die hem werd opgelegd niet weg. Bovendien was de man na dit incident blijkbaar niet gekalmeerd, want hij publiceerde regelmatig posts op sociale media waarin je ziet hoe hij de snelheidslimieten overschrijdt en dus het leven van andere weggebruikers in gevaar brengt.
Advertentie – lees hieronder verder
“Wegpiraten”
De inzittenden van de auto die zondagochtend inreed op de menigte kwamen terug van een discotheek en hadden te veel gedronken. Het alcoholpercentage van Paolo F. lag iets boven de toegestane limiet, zo werd officieel bevestigd door Ignacio de la Serna, de procureur-generaal van Bergen. In ieder geval kun je je afvragen hoe zoiets kon gebeuren. En vooral hoe het mogelijk is dat zo’n gevaarlijke bestuurder die zijn daden niet eens verbergt toch vrij mag rondrijden. Daar komt volgens een minister verandering in.
Verkeersinstituut VIAS beantwoordde heel wat vragen van de pers en geeft aan dat er geen ideale oplossing bestaat tegenover dergelijk gedrag. Volgens VIAS bestaan er wel sancties en worden die ook genomen. Zo zijn er educatieve maatregelen en die werken goed, want volgens de statistieken verminderen ze de kans op recidive met 50 procent.
Het slechte nieuws is dat toch 45 procent van de bestuurders die veroordeeld werden voor een verkeersinbreuk (en voor de rechtbank verschijnen) hervalt. Erger nog: deze bestuurders zijn betrokken bij één op de drie ongevallen in ons land. Volgens VIAS lopen recidivisten 10 procent meer risico op een nieuw ongeval.
Alcohol in het weekend
Statistieken tonen in ieder geval aan dat ongevallen ’s nachts ernstiger zijn dan overdag, vooral in het weekend. Volgens cijfers van 2019 (vóór de pandemie dus) valt 24 procent van de verkeersslachtoffers bij een nachtelijk ongeval. Daar is een verklaring voor: minder verkeer zet aan tot sneller rijden, terwijl vermoeidheid meer aanwezig is en ook alcohol- en/of druggebruik kan voorvallen.
Volgens de politie zijn er bij controles tussen 7 en 18 uur weinig overtreders voor alcoholgebruik. Maar na 18 uur neemt hun aandeel aanzienlijk toe, met een piek tussen 2 en 4 uur ‘s nachts. Het is ook binnen dit tijdslot dat het aantal ongevallen met een dronken bestuurder explodeert (44 procent). Tot slot blijkt dat tijdens de week bij ‘slechts’ een kwart van de ongevallen met gewonden een bestuurder onder invloed betrokken is, terwijl dit aandeel in het weekend stijgt tot 46 procent.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be