Niet alleen alcohol, drugs of roekeloos rijgedrag zijn dodelijk achter het stuur. Veel ongevallen worden namelijk ook veroorzaakt door slaperigheid tijdens het rijden. Zulke ongevallen hebben bijzonder ernstige gevolgen, simpelweg omdat de bestuurder niet reageert in de laatste seconden voor de botsing: hij remt niet of probeert niet te uit te wijken omdat hij slaapt. Of toch bijna.
Volgens verkeersinstituut VIAS is bij 15 procent van de ongevallen met gewonden of doden een slaperige bestuurder betrokken. Dat betekent elk jaar meer dan 5.000 ongevallen met lichamelijke letsels. Vinci Autoroutes Foundation onderschrijft deze conclusies en schat dat slaperigheid de grootste oorzaak van dodelijke ongevallen op de snelweg is.
Problematische lange ritten
Vooral ritten op autosnelwegen lijken slaperigheid in de hand te werken. En hoe langer het traject, hoe groter het risico. Onderzoekers van het universitair ziekenhuis en het onderzoekscentrum voor neurowetenschappen in Lyon hebben ook een studie uitgevoerd op het terrein en die bevestigt het verband tussen de kwaliteit van de slaap de nacht voor vertrek en het aandachtsniveau tijdens de reis.
Advertentie – lees hieronder verder
Bestuurders beamen dat ze deze vermoeide, slaperige toestand achter het stuur ook zelf voelen. 49 procent van de automobilisten geeft namelijk toe de afgelopen twaalf maanden weleens last te hebben gehad van vermoeide momenten achter het stuur en 46 procent van hen heeft de slaperigheid duidelijk (en dus bewust) gevoeld. De lengte van de reis vergroot natuurlijk de slaperigheid. Vooral ritten van meer dan 400 kilometer blijken problematisch, omdat twee derde van de bestuurders dan last heeft van slaperigheid.
Dit fenomeen doet zich vaak voor onderweg naar een vakantiebestemming. De studie geeft aan dat de bagage doorgaans pas op het laatste moment ingeladen wordt en dat de slaapkwaliteit in de nacht voor vertrek slechter is. Volgens Vinci Autoroutes Foundation erkent 57 procent van de bestuurders minder te slapen in de nacht voor vertrek. Mede hierdoor wordt in het specifieke geval van lange ritten zelfs 76 procent van de bestuurders getroffen door slaperigheid.
In België heeft VIAS aangetoond dat bij één op de twintig ritten de bestuurder slaperig is en dat dit aandeel stijgt tot één op de zeven bij ritten van meer dan 60 kilometer. VIAS herinnert eraan dat er maar één remedie bestaat: slapen. De ramen openen, eten of drinken of het geluid van de radio harder zetten, verhelpen de slaperige toestand niet. Wat dan wel aan te raden is? Neem een pauze, verander van bestuurder of stop om te slapen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be