Verkeersveiligheid

Ongevallen hebben 13 miljard euro gekost in 2019

Verkeersongevallen vormen een zware last voor de gemeenschap. Het verkeersveiligheidsinstituut VIAS meldt dat ze in 2019 alleen al 13 miljard euro hebben gekost, wat neerkomt op 2,9% van het BNP.

Geschreven door David Leclercq | 26/11/2021

Dat verkeersongevallen geld kosten voor de gemeenschap is natuurlijk niet prettig, al blijft het menselijke aspect natuurlijk van het grootste belang. Elke dode is er één te veel.

In 2020 werden er 499 sterfgevallen geteld, een cijfer dat gelukkig lager ligt dan dat het jaar daarvoor, maar daar heeft de lockdown in combinatie met uitgaansverboden veel mee te maken. Kijken we naar 2019, dan moeten we vaststellen dat er aanzienlijk meer doden op Belgische wegen vielen, 644 om precies te zijn. De eerste tien maanden van 2021 was er zelfs weer een stijging merkbaar, vooral op Vlaamse wegen (+24% in de eerste helft van 2021).

Nieuw plan

Het nieuwe Belgische verkeersveiligheidsplan wil het aantal dodelijke slachtoffers fel terugdringen en het ultieme doel is om er tegen 2050 helemaal géén te hebben. De beleidsmakers hebben het over All for Zero, samen naar nul in het Nederlands.

Kolossale kosten

De financiële gevolgen voor de samenleving zijn niet gering. Voor het eerst heeft VIAS, het Instituut voor Verkeersveiligheid, zich over deze materie gebogen, zich baserend op de studies van Valor en SafetyCube. De maatschappelijke kost van elk type ongeval werd geëvalueerd en de bedragen zijn werkelijk kolossaal. (lees meer onder de foto)

accident

Elk sterfgeval zou zomaar eventjes 6,8 miljoen euro kosten, terwijl een zwaargewonde ons allemaal samen 1,03 miljoen euro armer maakt. Zelfs een lichtgewonde haalt een kleine 75.000 euro uit de zak van de gemeenschap.

Voor het jaar 2019 berekende VIAS een totale kostprijs van ongeveer 13 miljard euro, of 2,9% van het BNP. Voor alle doden samen (644) werd 4,38 miljard geteld, voor alle zwaargewonden (3.586) 3,7 miljard en voor alle lichtgewonden (43.583) 3,24 miljard. Let op, in die bedragen zijn materiële schade, administratieve kosten enzovoort niet inbegrepen. “We hielden wel rekening met duidelijke zaken zoals ziekenhuiskosten, hulpdiensten die ter plaatse moeten komen en materiële schade, maar ook met minder zichtbare zaken zoals fileleed of werkonbekwaamheid”, aldus Stef Willems van VIAS. Daarnaast werd rekening gehouden met moeilijk te berekenen kosten zoals psychologische bijstand.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's