Nog altijd te veel doden door alcohol op onze wegen

Voor het eerst is het aantal doden op de Waalse wegen gezakt onder de 200 slachtoffers. Dat is een daling tegenover 2020, een jaar waarin het cijfer nochtans ook al daalde door de lockdowns. Maar het moet nog beter kunnen, zeker qua alcohol.

Gepubliceerd op 17 maart 2022
Leestijd : 2 min

Deel

Nog altijd te veel doden door alcohol op onze wegen

187 doden op de Waalse wegen: dat is de (nog altijd droevige) balans die de overheid opmaakt voor het jaar 2021. Volgens het verkeersveiligheidsinstituut is dat 36 doden minder dan in 2020, dat een ‘goed’ jaar was, wellicht ook door de strikte lockdowns gedurende meer dan twee maanden.

De cijfers lijken dus positief, maar we moeten ze nuanceren. Minder dan 200 doden per jaar op de Waalse wegen was eigenlijk al de doelstelling van 2020. Bovendien heeft de pandemie ervoor gezorgd dat het verkeer vandaag anders verloopt. Er waren nu eenmaal minder feesten of evenementen omdat festivals en nachtclubs niets konden organiseren.

Sensibiliseren, maar anders

politiecontrole-alcoholcontrole-controle-alcool-police-2

In La Dernière Heure geeft de regionale verkeersveiligheidsminister Valérie De Bue (MR) aan dat het nodig is om te blijven sensibiliseren, vooral rond alcohol. Dat blijft volgens haar een ‘plaag’. Het is een belangrijke uitdaging, zeker nu de nachtclubs weer open zijn en de zomer opnieuw heel wat festivals brengt. De autoriteiten verwachten dat er na twee jaar van beperkingen een grote behoefte aan vrijheid is, die zich op verschillende manieren kan uiten.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarom zullen de autoriteiten hun toon verharden. Niet zozeer repressief, maar eerder om te sensibiliseren. Zo zullen op strategische plaatsen en op zomerse dagen alcoholtesten worden uitgedeeld.

Het Waalse verkeersveiligheidsagentschap (AWSR) richt zich echter niet zozeer op jongeren, maar wel op jonge bestuurders. Voor de minister is dat een groot verschil, vooral omdat jongeren de neiging hebben om steeds later hun rijbewijs te behalen. Je kunt dus 40 jaar oud zijn en toch een heel jonge bestuurder zijn.

Na alcohol blijft snelheid de tweede grote doodsoorzaak in het verkeer. Dat is meteen de reden waarom de overheid een honderdtal nieuwe radars wil plaatsen in 2022, waarvan 25 trajectcontroles.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.