Verkeersveiligheid

Boetetsunami door weghalen waarschuwing trajectcontrole

In vele gemeentes regent het boetes voor snelheidsovertredingen ten gevolge van de onaangekondigde activering van trajectcontroles en het verwijderen van waarschuwingsborden voor die snelheidscontroles. Dit tot grote ergernis van tal van bestuurders die op dezelfde plaats al meermaals werden geflitst.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 14 feb. 2022 | Leestijd: 4 min

Er werd aangekondigd dat er dit jaar meer trajectcontroles in gebruik genomen gingen worden op de Belgische wegen. Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid van een voertuig over een bepaalde afstand en niet de snelheid op één specifiek punt zoals een klassieke flitspaal. En dat kan al eens voor verrassingen zorgen.

De voorbije weken werden op de gewestwegen verscheidene nieuwe trajectcontroles geactiveerd, maar liet de federale politie die hiervoor verantwoordelijk is het na de gemeenten daarvan op de hoogte te brengen. Het gevolg is een waarachtige boetetsunami in sommige regio’s, waartegen heel wat protest rijst.

Advertentie – lees hieronder verder

“Als wij als lokaal bestuur een nieuwe flitspaal of trajectcontrole in gebruik nemen, zal dat altijd worden voorafgegaan door een brede informatiecampagne”, verklaart de burgemeester van Kinrooi Jo Brouns (CD&V) in Het Nieuwsblad. “Het is ons doel om mensen trager te laten rijden, niet om boetes uit te schrijven. Door in alle stilte de flitspalen te activeren én de signalisatieborden te verwijderen, creëer je enkel frustratie en onbegrip.”

Eén bestuurder kreeg al 11 (!)  PV’s

trajectcontrole

Het klopt inderdaad dat onlangs ook op vele plaatsen de waarschuwingsborden voor trajectcontroles zijn verwijderd door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dit om een overdaad aan signalisatie te vermijden en de leesbaarheid op de gewestwegen te verbeteren.

Zeker wie de wegen niet goed kent, kan zich zo al eens laten verrassen door de geldende snelheidslimiet. Al geldt natuurlijk nog steeds de regel dat elke weggebruiker moet opletten en zich aan de snelheidsbeperkingen dient te houden. Apps zoals Waze of Coyote kunnen daarbij trouwens een goede hulp leveren.

De frustraties in Limburg ontstond ook doordat de boetes gemiddeld pas twee weken later in de bus vallen, zodat de overtreders zich niet onmiddellijk van hun fout bewust waren. Verscheidene mensen hebben al twee of drie bekeuringen ontvangen voor een lichte overschrijding van de snelheidslimiet – 72 of 73 km/u waar je 70 km/u mag rijden – maar vrezen dat er nog zullen volgen. Eén bestuurder heeft zelfs al 11 PV’s op zijn conto staan.

Waar staan de trajectcontroles opgesteld?                                                      

In Vlaanderen zijn 225 trajectcontroles gepland, waarvan een groot al geactiveerd is en de andere de komende maanden worden uitgerold. Wallonië doet het op dit vlak wat rustiger aan met slechts 25 trajectcontroles, waarvan eveneens een deel nog moet worden geïnstalleerd.

De trajectcontroles in Vlaanderen:

https://wegenenverkeer.be/controles/snelheidscontroles/trajectcontroles

De trajectcontroles in Wallonië:

https://www.wallonie.be/fr/actualites/nouveaux-radars-troncon-sur-les-routes-de-wallonie

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie