Rijbewijs met punten: de oplossing voor onze verkeersveiligheidsproblemen?

Het is (bijna) zeker: het rijbewijs met punten komt er in België voor het einde van de legislatuur in 2024. Net zoals in de meeste Europese landen. Maar we kunnen we echter de vraag stellen wat de impact van deze maatregel zal zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Gepubliceerd op 22 november 2022
Leestijd : 4 min

Deel

Rijbewijs met punten: de oplossing voor onze verkeersveiligheidsproblemen?

Het rijbewijs met punten is binnenkort een feit in België. De invoering ervan zou inderdaad binnen enkele maanden moeten plaatsvinden, wanneer het parlement het project heeft goedgekeurd, dat gezamenlijk door de ministeries van Justitie, Mobiliteit en Binnenlandse Zaken is ontwikkeld en uitgevoerd. Volgens de kabinetten komt deze goedkeuring er begin 2023 en zal de uitvoering ervan naar verwachting plaatsvinden voor het einde van de legislatuur, dus voor de zomer van 2024.

De centrale gedachte van de overheid is natuurlijk om de verkeersveiligheid te verbeteren en vooral om recidivisten ervan te weerhouden hun gevaarlijk gedrag te blijven vertonen. Deze maatregel zou daarom worden toegevoegd aan de andere (nogal repressieve) tools die de afgelopen maanden op grote schaal zijn ingezet: trajectcontroles, nieuwe Lidars of een super federaal parket dat verantwoordelijk is voor het invorderen van boetes en het opsporen van slechte betalers.

Werkt het rijbewijs met punten?

Volgens VIAS, het Instituut voor Verkeersveiligheid in België, is het rijbewijs met punten een goed idee. Het instituut wijst op de positieve langetermijneffecten van een puntensysteem, zeker wanneer bestuurders op het punt staan hun rijbewijs te verliezen. Het is duidelijk dat de bestuurders kalmeren als hun puntensaldo slinkt. Bovendien zou de effectiviteit van het rijbewijs met punten worden geaccentueerd door de talloze (nieuwe) controlemiddelen die automobilisten voortdurend herinneren aan de risico’s die ze nemen.

iStock-693363086

Advertentie – lees hieronder verder

Maar is deze analyse wel correct? Dat is twijfelachtig. Laten we het voorbeeld nemen van Frankrijk, dat na 30 jaar een beoordeling maakt van het rijbewijs met punten, dat in 1992 werd ingevoerd. Verschillende analyses wijzen erop dat het “pedagogische” aspect van het puntensysteem mogelijk zijn limiet heeft bereikt, omdat het na zo’n lange periode niet langer angst inboezemt en er een ander probleem is opgedoken: neprijbewijzen of bestuurders zonder rijbewijs, waarvan er vandaag meer dan 800.000 in Frankrijk zouden zijn.

In werkelijkheid is het altijd hetzelfde probleem: de overheid scheert iedereen over dezelfde kam, terwijl ze zich om effectief te zijn vooral moet richten op de echt gevaarlijke bestuurders en recidivisten. Dat blijkt ook uit de Franse ervaring: in 2017 had 77% van de bestuurders nog al zijn punten. Bovendien is het op punten gebaseerde systeem van rijbewijzen geen wondermiddel, aangezien bijvoorbeeld Zwitserland, dat er geen heeft, 36 verkeersdoden per miljoen inwoners heeft, vergeleken met 39 voor Frankrijk.

Reeds in 2024?

Ondanks de aankondiging van de overheid, zou de komst van het rijbewijs met punten in België nog niet zo zeker zijn. Er kwamen de afgelopen dagen inderdaad al enkele politieke signalen, die aangeven dat deze zaak nog niet zo finaal is beslist als aangekondigd. Volgens parlementslid Laurence Zanchetta (PS), geïnterviewd door Sud Presse, moeten veel elementen nog worden besproken, zoals de opeenstapeling van kleine overtredingen. Hoe wordt hiermee omgegaan? Momenteel is hierop geen antwoord, terwijl de inbreuken op kleine overschrijdingen momenteel exploderen. En dat is nog niet alles: wat zal de prijs zijn van de training om de punten terug te krijgen, zodat het systeem sociaal aanvaardbaar is?

speed-camera-gecb83c3bf_1920

Voor de PS is het rijbewijs met punten niet de oplossing voor de huidige problemen van verkeersveiligheid. MR deelt deze mening en zegt gewoon neen tegen het project in zijn huidige vorm te zijn.

Ook de juristen hebben vragen. In een interview met Sud Presse stelt Bruno Gysels, een advocaat gespecialiseerd in wegzaken, zich vragen over het aftrekken van punten en het aantal afgetrokken punten? Wie zorgt ervoor en als het geautomatiseerd is, hoe kan je dan een geschil indienen? Het zal ook nodig zijn om te weten van wie de punten worden afgetrokken, dus moet men de overtreders kunnen identificeren … Tot slot, hoe zit het met de veroordeling van bestuurders die zouden blijven rijden na het verliezen van hun 12 punten. Een reële vraag, want zoals we in Frankrijk kunnen zien, lijkt het puntenverlies de automobilisten niet te ontmoedigen om weer achter het stuur te kruipen. Er zijn dus nog veel onbeantwoorde vragen… Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.