Hoe kon Xiaomi Porsche en Tesla voor schut zetten op de Nürburgring?

De Nürburgring is de ultieme test voor een auto, vooral voor een sportwagen. Tot nu toe was dit het domein van westerse fabrikanten. Maar die merken – Porsche en Tesla in het bijzonder – worden nu in de elektrische categorie voorbijgestreefd door een zeer jong Chinees bedrijf gespecialiseerd in telefoons. Is dit blufpoker of een schitterende stunt?

Gepubliceerd op 6 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Hoe kon Xiaomi Porsche en Tesla voor schut zetten op de Nürburgring?

De Nürburgring staat bekend als het moeilijkste circuit ter wereld. Als je er nog nooit geweest ben, ga er dan zeker eens kijken want het ligt niet zo ver van ons land. Bijzonder aan de Nürburgring – de noordelijke lus van meer dan 20 km – is dat het de enige plek is waar je de ophanging zowel verticaal als lateraal maximaal kunt belasten. Voor tuners is het een uitstekende testlocatie en de ultieme bekroning is natuurlijk dat je een snelle tijd neerzet met je creatie.

Tot nu toe was de Nürburgring het speelterrein van westerse fabrikanten, die het circuit vaak als hun visitekaartje gebruikten. Natuurlijk verwaarloost geen enkele fabrikant dit circuit, maar aan Aziatische kant zijn er maar weinig die zich hebben onderscheiden. Zo was er Lexus met zijn LF-A en enige tijd geleden de Nio EP9. Maar dat is het ongeveer, en die prestaties gaan toch al enkele jaren terug (circa 2016).

Chinezen doen mee

Je kunt je dus voorstellen hoe verbaasd de auto-industrie was toen ze zich realiseerde dat een jonge Chinese fabrikant gespecialiseerd in mobiele telefoons zojuist het ronderecord brak. Vorige week werd de Xiaomi SU7 Ultra de snelste vierdeurssedan op de Nürburgring, met een tijd van 6 minuten 46 seconden 874 honderdsten. Waarom dit een straffe prestatie is? Hij overtreft hiermee de Porsche Taycan en de Tesla Model S Plaid.

Advertentie – lees hieronder verder

Ook al moest de constructeur meerdere pogingen ondernemen wegens de weersomstandigheden, de prestaties liegen er niet om. Voor Lei Jun, de oprichter van het bedrijf, markeert het debuut van de SU7 Ultra op dit circuit niet alleen “een uitzonderlijke prestatie, maar ook het begin van een spannend nieuw hoofdstuk”. Deze prestatie is een beetje pijnlijk is voor de westerse merken, maar bewijst wel dat fabrikanten nog altijd geïnteresseerd zijn in de kwaliteit van het chassis en dat ook een elektrische auto sensaties kan bieden. En niet zomaar een beetje, want de Xiaomi SU7 Ultra heeft 1.526 pk en spurt in amper 1,97 seconden van 0 naar 100 km/u.

Dit is een sterk verkoopargument voor deze sedan, die binnenkort bij ons verschijnt. ‘Toevallig’ zijn de reservaties net gestart. Een Ultra-model kost ongeveer 105.000 euro. Xiaomi zegt dat de productiewagen identiek is aan de ‘recordauto’: hetzelfde platform, een configuratie met drie elektromotoren en een CATL Qilin 2.0-batterij die in slechts 11 minuten van 10% tot 80% laadt. De SU7 Ultra belooft ook 630 km rijbereik (in de Chinese CLTC-cyclus) en komt in de eerste helft van 2025 op de markt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.