Buzz

Wat als een Yaris GR een Cayman GT4 opjaagt op de Nürburgring?

Een video op YouTube laat zien dat een Yaris GR fantastisch is, zelfs op het veeleisende circuit van de Nürburgring. De Toyota jaagt daar duidelijk een Porsche 718 Cayman GT4 op die toch veel krachtiger is. Maar daar is een verklaring voor…

Geschreven door David Leclercq | 02/05/2022

Ook in de autosector telt niet alleen het vermogen. Inderdaad, wat heb je aan een grote motor als het vermogen niet op de weg raakt? Niet veel eigenlijk. Natuurlijk geldt dat niet voor de Porsche 718 Cayman GT4, die een van de meest opwindende coupés blijft om op een circuit te rijden. En een van de meest efficiënte ook. Maar toch: een geposte video laat zien dat op het formidabele circuit van de Nürburgring een kleine Toyota Yaris GR heel goed in het zog blijft van de iconische sportwagen. Hoe is dat mogelijk?

Bescheiden?

Allereerst moet worden opgemerkt dat de Yaris GR een goed ontwikkelde auto is, die profiteert van zijn verfijnde afstelling en daarmee de meest geslaagde kleine sportwagen van het moment in zijn categorie is. En het klopt dat Toyota geen half werk heeft geleverd. Voor de aandrijving zorgt een 3-cilinder 1,6-liter (half zoveel als de 718 GT4 coupé) die echter gepusht werd tot…  261 pk!

Ook op vlak van het chassis hebben de ingenieurs de grote middelen ingezet met een vierwielaandrijving en twee sperdifferentiëlen (vooraan en achteraan) voor een optimale tractie. Een cocktail die toelaat de 0-100 km/u in 5,5 s af te leggen en een top van 230 km/u te bereiken.

Toegegeven, de 718 GT4 doet het veel beter met zijn zescilinder 4-liter (420 pk): 4,4 s voor 0-100 km/u en een topsnelheid van meer dan 300 km/u. Alleen laat de video een heel ander verhaal zien…

Je vraagt je dan misschien af wat de Porsche ervan weerhoudt om de Yaris af te schudden? Nou, gewoon het rijtalent van de bestuurder! De Yaris GR snijdt de bochten namelijk perfect aan, zodat hij meermaals in het zog van de Porsche komt. Nog straffer: de bestuurder van de Yaris dringt bij de bestuurder van de Porsche verscheidene keren aan om hem te laten passeren, maar die laatste negeert hem totaal, waarschijnlijk uit frustratie. Bij het rijden op de Nürburgring is er echter een gentlemen’s agreement of een stilzwijgende regel dat je de snelste rijder laat passeren.

Deze kleine les laat eens te meer zien dat een goed ontwikkelde kleine auto, met goede banden (Michelin Pilot Sport Cup 2 in dit geval) en met een goede rijder achter het stuur wonderen kan doen. Ook zin? Het is niet nodig om een fortuin neer te tellen voor een ultrakrachtige auto. Enkele lessen in een raceschool zullen veel meer opbrengen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook