Seat stond bekend om de Fiat-modellen die het onder licentie bouwde tijdens de moeilijke Franco-periode. Op het autosalon van Parijs in 1984 verraste het Spaanse merk iedereen door een nieuw model te presenteren dat brak met het verleden. De Ibiza was veel aantrekkelijker. Het was ook het eerste nieuwe model van Seat in lange tijd. Het design was van de hand van Giugiaro en oogde strak en aantrekkelijk.
System Porsche
Ondanks zijn moderne uiterlijk was de Ibiza gebaseerd op het platform van de Fiat Ritmo. Hij had echter een specifieke vooras en Porsche-ingenieurs hadden aan de mechaniek gewerkt om de smering van de motor en de versnellingsbak te verbeteren. Een sticker op de achterruit herinnerde andere automobilisten eraan dat System Porsche (de ingenieursafdeling van de Duitse fabrikant) had meegewerkt aan dit populaire model, al was dit natuurlijk een beetje overdreven.
Advertentie – lees hieronder verder
Verkoopsucces
Deze grote namen werden ook nog bijgestaan door Karmann, dat het interieur van de Ibiza ontwierp en Seat hielp om zijn nieuwe model te industrialiseren. Eerst was de Ibiza uitgerust met twee benzinemotoren (1.2 en 1.5), later kreeg hij een 0.9 benzineblok en een 1.7 diesel van Fiat. Het Spaanse model werd in 1989 en 1991 hertekend. Tot 1993 verkocht Seat 1,3 miljoen exemplaren, ondanks de matige bouwkwaliteit in de beginjaren. De overname van Seat door Volkswagen in 1986 bracht verbetering. In totaal werden al meer dan zes miljoen exemplaren verkocht van vijf generaties Seat Ibiza.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be