Na een korte periode van stagnatie trekt de markt voor klassieke auto’s in 2021 weer aan en wordt er zelfs een lichte groei opgetekend, wat natuurlijk goed nieuws is voor zij die in een oldtimer willen investeren. Tegenwoordig moet zo’n wagen minstens 30 jaar oud zijn, wat wil zeggen dat hij van 1991 of eerder moet dateren. Herinner je je nog de modellen van toen? Wij hebben er vijf uitgekozen die de moeite waard zijn om te kopen.
CITROËN ZX
De Citroën ZX staat bekend als de opvolger van de BX, al was hij een stuk compacter dan zijn voorganger. De bedoeling daarvan: voet aan de grond krijgen in het C-segment waarin de VW Golf de plak zwaaide. De zelfsturende achteras van de ZX (die de wielen tot 1,5° in de richting van de bocht stuurde wanneer de auto overhelde) gaf hem tonnen efficiëntie en bood veel plezier in de bochten. Onze absolute favorieten zijn de Volcane van 1993 die met een 155 pk sterke 2-liter benzinemotor was uitgerust en waarvoor je tussen 3000 en 4000 euro moet rekenen, en de variant met 167 pk die vanaf 1997 te koop werd aangeboden. Tip : koop nu al een Volcane van 28 jaar oud en wacht nog twee jaar om hem te registreren. Je zal er geen spijt van krijgen…
Advertentie – lees hieronder verder
MERCEDES S-KLASSE (W140)
In 1991 werd ook de Mercedes S-Klasse W140 gelanceerd. Deze massieve berline kreeg al snel de bijnaam ‘tank’ en was bijzonder zwaar en alles behalve zuinig. Niet interessant aan de pomp dus, al verschafte de W140 een uitzonderlijk hoog comfortgehalte. Bovendien is dit een van de minst gezochte modellen, wat hem anno 2021 betaalbaar maakt. Voor 6000 euro kan je in principe al een deftig exemplaar op de kop tikken, maar controleer hem grondig op zijn algemene staat. Meer uitleg daarover vind je hier.
PORSCHE 968
Nog een andere interessante Duitse wagen die in 1991 op de markt kwam, is de Porsche 968 die de 944 verving. Ondanks duidelijke gelijkenissen met laatstgenoemde was ongeveer 80% van de onderdelen gloednieuw. Je kon kiezen tussen een coupé en een cabriolet en de 968 was na de 928 GT de tweede auto ter wereld die standaard twee airbags meegeleverd kreeg. Het absolute neusje van de zalm was de 968 ClubSport, de lichtgewichtversie uit 1993 die 50 tot 100 kg verloor, afhankelijk van de configuratie, en met een optioneel zelfblokkerend differentieel (M220) of een sportpakket (M030) was uitgerust. Dat laatste bevatte een sportchassis, extra grote remmen en het differentieel waarvan zonet sprake. Een kanjer van zijn auto, maar ook een dure gezien zijn zeldzaamheid. Als je voor minder dan 25.000 euro een Porsche 968 in goede staat vindt, mag je niet twijfelen.
VOLKSWAGEN GOLF MK III
De VW Golf 3 zag er veel moderner uit dan de 2 en kwam in een resem hoogst interessante versies op de markt. Denk maar aan de GTI (met 8 of 16 kleppen), en de GTD, maar ook aan de eerste TDI met directe injectie en – last but not least – de VR6, voorzien van een 6-cilindermotor die 174 pk leverde en die ook als ‘Syncro‘ (met vierwielaandrijving) in de showrooms stond.
VOLVO 850
De Volvo 850 ziet er misschien saai uit, maar dit is een geweldige auto. Hij paste in het gamma tussen de 440/460 en de 940/960 en was het eerste model dat met een 5-cilinder-in-lijnmotor werd verkocht, wat de reputatie en het karakter van Volvo’s in de volgende 20 jaar zou bepalen. Wie extra sportiviteit wil, moet op zoek gaan naar een 850 T5-R. Die krachtpatser sleurt dankzij zijn overboost-functie 30 seconden lang zomaar eventjes 240 pk uit zijn 2,5-liter: een serieuze innovatie in de jaren ’90.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be