Karif
Deze niet echt mooie coupé werd gebouwd van 1988 tot 1992 op basis van de Spyder, met een hardtop. Gelukkig maakte de 250 pk sterke V6-bi-turbomotor zijn eigenaardige design goed. Het hoeft niet te verbazen dat er amper 222 exemplaren van verkocht werden.
Shamal
De Maserati Shamal (1989-1996) nam het korte onderstel van de Karif over, maar was extremer. De 325 pk sterke V8-bi-turbo maakte er een echte bom van. Helaas was het weggedrag erg delicaat omdat de slechte gewichtsverdeling een gebrek aan tractie veroorzaakte. De Shamal was zeer moeilijk te besturen met hoge snelheden. Maserati bouwde maar 369 exemplaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Khamsin
De Khamsin, waarvan tussen 1974 en 1982 435 exemplaren geproduceerd werden, had een zeer origineel design voor zijn tijd en was een echte luxewagen. Hij was gebaseerd op het buizenchassis van de Indy en werd aangedreven door de beroemde 4.9 Maserati-V8 met 320 pk.
Quattroporte II
De Quattroporte II, die ontworpen werd toen Maserati eigendom was van Citroën, vormde een mix van de technologie van beide merken. Hij was gebaseerd op het chassis van de Citroën SM en kreeg ook dezelfde motor (weliswaar omgebouwd tot drie liter en 190 pk), de hydraulische ophanging en… de voorwielaandrijving. De Quattroporte II werd voorgesteld in 1974, net na de oliecrisis, en had weinig kans op slagen. Er werden slechts dertien exemplaren geproduceerd tot 1978, waaronder één prototype.
Barchetta
Deze open tweezitter met centrale motor werd ontwikkeld voor een modelspecifieke raceserie die in 1992 en 1993 plaatsvond. De auto stond op een aluminium chassis met panelen uit koolstofvezel en woog slechts 775 kg. Van de Barchetta werden vijftien exemplaren gebouwd (plus een prototype en een stradale-versie die nooit in serie werd geproduceerd). Hij had een V6-motor van slechts 1.996 cc, die dankzij twee turbo’s 315 pk leverde. Leuk detail: hij diende ook als basis voor de zeldzame De Tomaso Guara.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be