Als evolutie van de 140 werd de Volvo 240 in 1974 gelanceerd met de tweedeursberline 242, de vierdeursberline 244 en de break 245. De nieuwkomer profiteerde van het vele veiligheidsonderzoek dat Volvo had verricht voor het prototype Volvo Experimental Safety Car (VESC). De 240 kreeg grote bumpers ontworpen om schokken te absorberen, veiligheidsgordels, een stuurkolom met breekpunten in geval van een botsing en een beschermde brandstoftank, maatregelen die het de veiligste auto van zijn tijd maakten.
Luxueuze coupé
Vanaf 1975 werd een zescilinderversie gelanceerd als berline (262) en break (265). De Volvo was een gezinswagen bij uitstek en werd gewaardeerd om zijn grote binnenruimte en enorme kofferruimte. In 1983 werd het gamma vernieuwd en kregen de viercilinderversies de namen 240, 260 en 265. Een luxueuze coupé met een zescilindermotor (262C), geproduceerd bij Bertone, werd tussen 1977 en 1981 verkocht.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot midden jaren negentig
In 1984 werd de productie van de driedeurs 242 stopgezet, terwijl de andere varianten hun carrière voortzetten. In 1979 innoveerde de 240 als eerste Volvo met een dieselmotor, afkomstig van Volkswagen. De jaren gingen voorbij en de auto bleef een succes, dankzij twee facelifts in 1981 en 1986. Pas in 1993 kwam er definitief een einde aan het model. Tijdens zijn lange carrière bouwde Volvo ongeveer 2,8 miljoen exemplaren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be