De regelgeving voor de technische keuring is al een tijdje afhankelijk van de regionale autoriteiten. Het zijn dan ook de drie ministers van Mobiliteit die de beslissingen eromtrent hebben genomen. Niet verwonderelijk – we wonen nu eenmaal in België – zijn er verschillen tussen de keuringen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
Vlaanderen
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat Vlaanderen grondigere controles uitvoert dan Brussel en Wallonië. Zo zit het met de frequentie:
Van 25 tot 30 jaar: jaarlijkse technische keuring (zelfs voor wagens met een “O”-plaat).
Van 30 tot 50 jaar: technische keuring om de 2 jaar.
50 jaar en ouder: technische keuring om de 5 jaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Brussel
Brussel heeft het Vlaamse reglement voor de technische keuring van oldtimers gekopieerd, althans wat de frequentie betreft. Dus:
Van 25 tot 30 jaar: jaarlijkse technische keuring (zelfs voor wagens met een “O”-plaat).
Van 30 tot 50 jaar: technische keuring om de 2 jaar.
50 jaar en ouder: technische keuring om de 5 jaar.
Wallonië
Auto’s die meer dan 50 jaar oud zijn, die al geregistreerd zijn en die over het keuringscertificaat “staat van het voertuig” beschikken, hoeven in Wallonië niet meer te worden gekeurd. Deze voertuigen zijn dus vrijgesteld van de technische keuring. Voor de rest geldt hetvolgende:
Van 25 tot 30 jaar: jaarlijkse technische keuring
Van 30 tot 50 jaar: technische keuring om de 2 jaar, met uitzondering van voertuigen die als historisch worden beschouwd en die daardoor een vrijstelling genieten. We hebben het dan over originele voertuigen (zonder aanpassingen) die voldoen aan de richtlijn SPW/D02.215/INS.CT/2018-103).
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be