De Dodge Challenger staat bekend als een van de meest begeerde muscle-cars ter wereld. De eerste generatie van deze Amerikaanse krachtpatser dateert van 1969 en intussen zitten we slechts aan de derde lichting, de facelifts niet meegerekend.
Het exemplaar dat je hier onder ogen krijgt, is een ‘first gen’ Challenger, waarvan de productie tot 1974 heeft standgehouden. Als zo’n model een moderne opfriskuur krijgt, wordt er meestal een Mopar-motor ingelepeld, zoals de 6,2-liter compressor van de huidige Challenger of Charger Hellcat, of de duurdere 5,7-liter HEMI 345.
Geen van die V8’s volstonden echter voor de Australische tuner Rides by Kam, want die wilde een Challenger die niemand anders heeft. Hij klopte dan maar aan bij Stanton Racing Engines, een tuner uit Nicholasville in Kentucky, die een gigantische 9,4-liter (!) leverde.
Onder meer dankzij extra grote injectoren en een F3 ProCharger-supercharger tekent de krachtbron voor een impressionante 2.500 pk, paarden die allemaal op de achteras worden losgelatenvia een manuele zesbak en een sperdifferentieel. Vanzelfsprekend werden er ook hedendaagse, bijtgrage remmen op gemonteerd.
Advertentie – lees hieronder verder
Straatlegaal…
Of deze superkrachtige Challenger goed de baan houdt, is nog maar de vraag, al zou hij volgens Motor1 wel straatlegaal zijn in zowel Australië als in de Verenigde Staten. In een land als België zouden we daar alleen maar van kunnen dromen, want hier moet zelfs de kleinste aanpassing de technische keuring voor oldtimers doorstaan.
Ook visueel aangepast
Zoals je ziet, werd meer dan alleen de techniek van deze Dodge onder handen genomen. Hij hangt bijna tegen de grond (waardoor de wielen nog maar voor de helft zichtbaar zijn) en beschikt over een bij de tijd gebrachte buiten- en binnenkant.
Denk enerzijds aan een (in het vakjargon) ‘clean’ koetswerk en moderne verlichting en extreem brede wielen, en anderzijds aan nieuwe stoelen (afkomstig van een Holden Commodore, de Australische versie van de Opel Insignia), een moderne tellerpartij, een aanraakscherm (een iPad!) en tal van andere elektronica.
De volledige ombouw zou zo’n tienduizend werkuren in beslag hebben genomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be