Oldtimers

Hoe de veiligheid van je oldtimer verbeteren?

Het spreekt voor zich dat een classic car niet dezelfde bescherming biedt als een moderne auto. Toch bestaan er tal van systemen om de veiligheid van je oldtimer te verbeteren zodat het een waar plezier blijft om ermee te rijden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 10 feb. 2022 | Leestijd: 10 min

Is rijden met een oldtimer gevaarlijker dan rijden met een moderne auto? Wellicht niet op het vlak van de bestuurder, want eigenaars of bestuurders van klassieke wagens zijn uiteraard veel voorzichtiger op de weg en anticiperen meer tijdens het rijden. Maar op de weg komt het gevaar natuurlijk ook van anderen. En we moeten toegeven dat gebruikers van oldtimers in het nadeel zijn. Hun auto’s hebben namelijk geen airbags, stabiliteitscontrole of veiligheidsgordels.

Bij de homologatie destijds was deze uitrusting nog niet verplicht (en bepaalde items bestonden uiteraard nog niet). Vandaag zijn er wel heel wat hulpmiddelen om de veiligheid van een klassieke auto te verbeteren. Ongelukken gebeuren nu eenmaal niet alleen bij anderen…

Advertentie – lees hieronder verder

Gordels en hoofdsteunen

oldtimer securty seatbelt

De veiligheidsgordel is in België verplicht sinds 1975 voor passagiers voorin en sinds 1991 voor passagiers achterin. Hoofdsteunen zijn recenter, want die zijn nog maar sinds 2001 verplicht voor alle zitplaatsen. Die uitrusting is echt wel essentieel voor de bescherming van de inzittenden, want ze beperkt het risico om uit de auto geslingerd te worden of een whiplash op te lopen.

Omdat deze uitrusting essentieel is, bieden veel bedrijven achteraf te monteren accessoires aan om de auto te moderniseren, zoals veiligheidsgordels en hoofdsteunen. Oldtimers uit de jaren vijftig en zestig zijn er heel eenvoudig mee uit te rusten, omdat de noodzakelijke ankerpunten vaak al aanwezig zijn. Het brengt natuurlijk wel enkele kosten met zich mee: reken bijvoorbeeld rond de 200 euro per gordel. Sommigen zullen dat erg veel vinden, maar dat moet je in perspectief plaatsen: hoeveel is een mensenleven waard?

Betere remmen en besturing

De veiligheid van een auto hangt ook af van de remmen en de besturing. Oude technologie is vaak niet optimaal. Je moet dus goed nadenken over waar je je klassieke auto gebruikt. Geniet je bijvoorbeeld regelmatig van ritjes in het Eifelgebergte, de Vogezen of zelfs de Ardennen, dan kan het nuttig zijn om de trommelremmen te vervangen door schijven, waarvan de remprestaties duidelijk beter zijn. Ook hier kan een nieuw systeem levens redden in geval van nood.

Daarnaast is het mogelijk om een stuurbekrachtiging te monteren in een oldtimer die dit nog niet heeft. Dat is natuurlijk goed voor het comfort, maar ook voor de bestuurbaarheid van de auto of wanneer je obstakels op de weg wilt vermijden.

Aanpassing van het boordnet

De montage van een nieuw elektrisch boordnet geeft een klassieke auto ook meer veiligheid. Het is een parameter die liefhebbers van oldtimers vaak vergeten. In tegenstelling tot moderne auto’s werken klassieke auto’s vaak met een netspanning van 6 volt. In de praktijk is dat juist voldoende om de lichten te laten branden. Maar wanneer je ook de ruitenwissers inschakelt, kan het systeem haar limieten al bereiken en je in de steek laten.

Overschakelen naar een boordnet van 12 volt is hiervoor een goede oplossing, want zo heeft geen enkel accessoire stroom te kort in winterse omstandigheden. Uiteraard is deze aanpassing aanzienlijk complexer dan veiligheidsgordels toevoegen, want het volstaat niet om even de batterij en de randapparatuur te vervangen. Ja, ook al de rest moet vervangen worden: de startmotor, de zekeringen, de bedrading of de condensatoren. Een operatie die behoorlijk duur blijkt.

Denk ook aan de banden

Over het algemeen letten automobilisten niet (genoeg) op de staat of de kwaliteit van de banden van hun auto. Begrijpelijk, want een band is vuil, niet erg mooi en vooral erg duur. Een band zorgt echter voor 50 procent van de wegligging van een auto. Banden verouderen snel, vooral bij auto’s die weinig gebruikt worden. Bij oldtimers mogen de banden niet ouder dan tien jaar zijn. Na deze periode barst het rubber en gaat de elasticiteit verloren. Ze liggen dus niet goed meer op de weg, ook al hebben ze nog maar 2.000 kilometer afgelegd en zijn de profielen nog diep. Zorg er dus voor dat je de banden op tijd vervangt.

Laat deze verbeteringen uitvoeren door ernstige bedrijven en niet door de eerste de beste klusser om de hoek. De aanpassingen mogen geen ‘knutselwerk’ worden, waardoor je mogelijk het oldtimerstatuut van je wagen verliest, wat ook zeer belangrijk is om de waarde te behouden. Om zeker te zijn, neem je het best rechtstreeks contact op met de technische controle, die al deze punten zal beoordelen op basis van de auto in kwestie en de doorgevoerde aanpassingen.

Worden deze aanpassingen goedgekeurd? (UPDATE)

Alle bovenstaande modificaties zijn in principe nuttig voor de meeste gebruikers, maar je moet er, zoals net aangehaald, wel zeker zijn dat ze effectief aanvaard worden de autokeuring, aldus Thierry Techy van de BEHVA, de Belgische vereniging voor historische voertuigen, in een reactie.

Die man heeft een punt, want bepaalde wijzigingen moeten door een goedkeuringscomité worden gevalideerd. Dit is met name het geval voor alle primaire of structurele aanpassingen aan het voertuig. Denk aan de besturing, de remmen enzovoort. Indien dit comité de aan een ander voertuig aangebrachte wijziging reeds eerder heeft goedgekeurd, zal dit geen probleem zijn. Zo niet, dan zal de commissie (die elke maand bijeenkomt) erover overleggen.

“Of je nu vaklui inschakelt of het helemaal zelf doet: het is uiterst belangrijk om met goedgekeurde onderdelen te werken. Als je oldtimer door de goedkeuringscommissie wordt beoordeeld, moet je immers bewijs leveren van de kwaliteit van de gewijzigde onderdelen,” aldus Techy. “Het is dus van essentieel belang alle nodige documenten te bewaren, temeer daar de analyse van de technische keuring verschilt van centrum tot centrum en van regio tot regio” (de technische controle is immers een regionale bevoegdheid).

Deze aanpak helpt uiteraard om dubieuze doe-het-zelfpraktijken te voorkomen, waardoor de gebruiker en anderen in gevaar kunnen worden gebracht. Kortom, zorg ervoor dat je werkt met kwaliteitsonderdelen die zijn goedgekeurd en, indien je een reeds gewijzigde auto koopt, dat je alle documenten met betrekking tot die wijzigingen in je bezit hebt.

Weet bovendien dat dit soort aanpassingen in Wallonië tot het verlies van de specifieke status van historisch voertuig leidt, d.w.z. de status op grond waarvan voertuigen van 30 tot 50 jaar oud volledig kunnen worden vrijgesteld van de technische keuring. “Deze voertuigen moeten strikt origineel zijn (zelfs de radio enz.). De enige tolerantie die aanvaard wordt, is de montage van mistlampen,” legt Thierry Techy uit.

Leren rijden met een klassieker

Rijden met een oldtimer, is helemaal anders dan rijden met een moderne auto. Het kan dus zinvol zijn om een rijcursus te volgen die jou de juiste reflexen op de weg aanleert. Er bestaan meerdere opleidingscentra (zoals Jesco in Puurs) die zulke, specifieke opleidingen aanbieden. Het is een extra troef om jezelf én je passagiers te beschermen wanneer rondrijdt met een stukje autogeschiedenis.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon