Oldtimers zijn veel minder vaak op pad dan moderne auto’s en da’s de logica zelve. De bedoeling is natuurlijk dat ze hun waarde behouden of die zelfs laten stijgen. Maar ook al staat een klassieke vierwieler het grootste deel van de tijd stil, de banden moeten het gewicht dag in dag uit dragen, wat ze uiteindelijk kan doen vervormen en hun elasticiteit doen verliezen.
Wielblokken
De eerste regel voor het opslaan, is om je oldtimer op blokken te laten rusten als hij stilstaat. Zorg er ook voor dat zowel de auto als de banden uit de buurt blijven van hitte, vocht, vet en vooral van de zonnestralen. UV-stralen zijn namelijk destructief voor het rubber.
Maximaal 10 jaar
Of ze nu gebruikt worden of niet, de banden hebben een maximale levensduur van 10 jaar, zelfs als ze er daarna nog goed uitzien.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom?
Enerzijds omdat de ophanging van een klassieke wagen minder geavanceerd is, wat betekent dat de banden meer belast worden, en anderzijds omdat de polymeren waaruit de banden zijn opgebouwd na die tijd versleten zijn, wat resulteert in een aanzienlijk verminderde elasticiteit. Dit zal resulteren in scheuren in de zijwanden of zelfs vervormingen, die niet altijd zichtbaar zijn. Bovendien beschikken de meeste oldtimers over banden met binnenbanden, die ook niet eeuwig meegaan.
1,6 mm
Net zoals bij modernere auto’s mag de groefdiepte minimaal 1,6 mm zijn. Weet bovendien dat er na een bandenwissel voor een oldtimer een inrijperiode geldt die aanzienlijk langer is dan voor een recent model. Reken wat dat betreft op 200 tot 300 km in plaats van 100 km.
Op zoek naar een prachtige oldtimer? Je vindt ‘m gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be