Banden die versleten of beschadigd zijn, doen de verkeersveiligheid vanzelfsprekend geen goed. Je mag niet vergeten dat je wagen maar vier raakpunten met de weg telt en dat deze niet (veel) groter zijn dan een A4-blad. Het belang van banden in goede staat valt dus allerminst te onderschatten.

Wat zijn de risico’s?

Wie zich op dit ogenblik nog steeds afvraagt waarom het essentieel is om de staat van je banden in het oog te houden, moet maar even aan een klapband denken. Vooral als het om een voorband gaat die de wagen stuurt, zijn de negatieve gevolgen vaak niet te overzien en zeker als zo’n incident op de snelweg plaatsvindt. Daarnaast brengen banden met een versleten loopvlak extra problemen met zich mee, zoals wanneer je een noodrem onderneemt. De remweg is dan aanzienlijk langer met versleten rubber. En dan hebben we het nog niet eens over gripverlies gehad, vooral bij slechte weersomstandigheden. Vergeet niet dat een versleten band de regenafvoer tot een minder geslaagd einde brengt, wat het risico op aquaplaning aanzienlijk verhoogt.

Banden verslijten… Toch?

De band die levenslang meegaat, werd nog niet op de markt gebracht. Dat banden onderhevig zijn aan regelmatige slijtage is dan ook niet meer dan normaal. Hoe lang het duurt voor ze ‘op’ zijn? Dat hangt af van verschillende factoren: het aantal gereden kilometers en natuurlijk de rijstijl, maar ook de staat van het bereden wegdek, het weer en zelfs of het voertuig al dan niet in een garage heeft gestaan. En laat ons ook de bandendruk niet vergeten. Is deze te hoog of te laag, kan de levensduur van de band drastisch lager liggen. De bandenspanning van álle banden regelmatig controleren, is dan ook een absolute must en dus niet alleen vlak voor je je jaarlijkse autovakantie inzet. Eens per maand is een minimum…

Wanneer moet je je zorgen maken?

Een band gaat doorgaans zo’n 30.000 km mee. Voor de gemiddelde Belg staat dat gelijk aan een gebruik van 2 tot 3 jaar. Wie zeer weinig rijdt, controleert zijn of haar banden trouwens ook maar beter af en toe want banden die ouder zijn dan 5 jaar kunnen “droog” worden en scheurtjes vertonen. Vraag je je af wat de leeftijd van je banden is, verifieer dan de DOT code die je van de flank kan aflezen. De twee eerste cijfers duiden op de productieweek van de band, de twee laatste op het productiejaar. Bijvoorbeeld: een band waar DOT 2317 op staat, dateert van de 23ste week van 2017. Wie langs de andere kant veel rijdt of bijzonder sportief, zal de banden ook sneller zien verslijten. Weet alvast dat de ene band niet de andere is en dat je in de regel goed aan doet om meer te betalen voor kwaliteitsrubber dan een spotprijs voor banden van een twijfelachtige fabrikant. Niet zelden verslijten zulke banden sneller en zijn ze minder stevig.

Een tip om de slijtage zo regelmatig mogelijk te doen verlopen: wissel elk jaar (of elke 10.000 km) je banden van as en al zeker als je zoals de meeste mensen met een voorwielaangedreven auto rijdt. De voorste banden die de wielen hebben aangedreven en meer slijtage vertonen, kunnen dan achteraan en omgekeerd.

Wat zegt de wet?

De Belgische wetgeving stelt dat de profieldiepte van een band minstens 1,6 mm moet bedragen. Kom je daar niet aan, is je band te fel versleten en mag je er de baan niet mee op. Hoe je dat te weten komt? Wanneer de slijtage-indicatoren (d.w.z. de kleine oneffenheden die willekeurig onderaan het loopvlakpatroon zijn geplaatst) op hetzelfde niveau verschijnen als het loopvlak, weet je dat het hoog tijd is om je banden te vervangen en dit zowel voor je eigen veiligheid als om te voorkomen dat je de wet overtreedt. En de wetgever blijkt zelfs nog soepel, aangezien veel specialisten aanraden om nog sneller je banden te vervangen: vanaf 2 mm voor zomerbanden en 3,5 tot 4 mm voor winterbanden.

Abnormale slijtage?

De slijtagegrens van 1,6 mm geldt voor “normale slijtage” van de banden. Kijk echter ook uit naar abnormale slijtage. Alweer is dit niet alleen essentieel voor je veiligheid (een duidelijke indicatie dat er iets niet in de pluis is) maar ook voor je portefeuille. Een band die onregelmatig verslijt, is snel voor de vuilbak en zal dus vroegtijdig vervangen moeten worden. Visueel controleren is dus zeker aan de orde, bijvoorbeeld telkens wanneer je de bandenspanning opmeet. Hoe precies? Draai de wielen naar links of naar rechts en controleer hierop:

  • Slijten je banden in het midden van het loopvlak? Dan rijd je wellicht rond met exemplaren die te fel opgepompt zijn.
  • Is er meer slijtage aan de buitenkant van het loopvlak? Dan zijn je banden waarschijnlijk niet voldoende opgeblazen.
  • Opvallend meer slijtage aan één kant? Dan is de geometrie vast en zeker ontregeld.
  • Vertonen je banden onregelmatige slijtageplekken op sommige plaatsen? Dat kan te wijten zijn versleten schokdempers en zelfs aan een onaangepaste rijstijl.
  • Scheuren of vervormingen? Dan zijn de banden sowieso te oud of ze hebben een serieuze schok gekregen van bijvoorbeeld een kuil of een stoeprand. Vervangen!

Conclusie

We kunnen het maar niet genoeg herhalen: zorg dragen voor je autobanden en ze op tijd (laten) vervangen, is een absolute must. Vergeet ook niet om regelmatig de bandenspanning na te kijken en ze indien nodig bij te stellen. Heb je twijfel, contacteer dan je garage.