Eind jaren zeventig verscheen de Renault 5, een compacte en betaalbare auto die meteen succes kende. Peugeot moest reageren en begon in 1978 het project M24 te ontwikkelen. In 1981 presenteerde het een eerste prototype. Tot eind 1982 volgden nog meer prototypes en dan werd de 205 officieel voorgesteld. In het begin was deze Franse auto alleen beschikbaar met vijf deuren, met keuze uit vier benzinemotoren met een vermogen van 45 tot 80 pk. Al snel volgde een 1.8 diesel met 60 pk.
Bestverkochte auto in Frankrijk
In 1984 lanceerde Peugeot de 205 GTI 1.6 (105 pk), die onmiddellijk een groot succes werd bij jongere klanten op zoek naar beleving. Met deze auto heeft het merk met de leeuw de ambitie om schitteren in het wereldkampioenschap rally. Daarom ontwikkelde Peugeot Sport de Turbo 16, een monster dat al snel zijn eerste wedstrijd won. Het jaar daarop rolde de miljoenste 205 van de band, wat getuigt van zijn ongelooflijke succes. Als bestverkochte auto in Frankrijk dankte de Peugeot zijn succes aan zijn bijzondere veelzijdigheid. De populaire auto werd tegelijk een sportwagen in zijn GTI-versie, een cabriolet en zelfs een bedrijfsvoertuig. Het was ook een van de eerste modellen waarvan Peugeot enkele speciale series bouwde, telkens met een eigen identiteit en doelpubliek.
Advertentie – lees hieronder verder
Universeel
De 205 was de compacte, robuuste en praktische auto die iedereen wilde, ongeacht de sociale klasse. Dat verklaart zijn lange carrière, die pas in 1998 eindigde, na zestien jaar trouwe dienst en 5,27 miljoen verkochte exemplaren. Het is als veertig jaar geleden dat hij gelanceerd werd. De GTI- en cabrioversies zijn al lang uitgegroeid tot collector’s items en ook de populairdere versies trekken steeds meer liefhebbers. De kleine Fransman werd tijdens Rétromobile in de bloemetjes gezet en dat gebeurt ook tijdens verschillende evenementen later dit jaar.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be