Concept Cars

Deze ‘ultieme’ Golf had rally’s kunnen domineren

De VW Golf A59, ontwikkeld in 1992, was in wezen een super-Golf die had kunnen schitteren in de autosport en dan vooral in de rallywereld. Helaas is het model nooit verder geraakt dan de conceptfase.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 12 dec. 2021 | Leestijd: 3 min

De Volkswagen Golf van de derde generatie, die in 1991 op de markt kwam, was verkrijgbaar in verschillende koetswerkvormen: als drie of vijfdeurs, als break of als cabrio. Klanten hadden de keuze uit een brede waaier van motoren, waaronder de 170 pk sterke VR6, die ook zijn weg naar de Corrado vond.

VW Golf VR6 1991

Advertentie – lees hieronder verder

Het Duitse merk wilde indertijd graag terugkeren naar het wereldkampioenschap rally (WRC) maar miste een wapen om zich met de concurrentie te kunnen meten. De Golf GTI was immers niet krachtig genoeg en hetzelfde gold voor de VR6. Volkswagen wendde zich daarom tot zijn Motorsport-afdeling om de ultieme Golf te laten ontwikkelen. Om hem te kunnen laten homologeren, moesten er 2.500 exemplaren van worden gebouwd.

Vruchtbare samenwerking

VW Golf A59

De sportdivisie bleek een partner nodig te hebben om aan dit avontuur te kunnen beginnen. Men ging aankloppen bij niemand minder dan Schmidt Motorsport, een bedrijf dat eerder met Audi in zee was gegaan voor de bouw van een DTM-berline (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft).

VW Golf A59 drive

Onder de motorkap van de Golf A59 kwam een 1.998 cc turbomotor te liggen, goed voor een in die tijd bijzonder impressionante 275 pk en 370 Nm koppel (in de straatversie!). Het competitiebeest was nog een pak straffer en liet 400 pk op de wielen los.

VW Golf A59 moteur

Bijna vanzelfsprekend tekende een vierwielaandrijvingssysteem present, voorzien van een centraal differentieel en een achterdifferentieel, allebei met beperkte slip.

Het mocht niet zijn…

VW Golf A59 1992

Er werden amper twee A59’s gebouwd, alsook twee ‘naakte’ koetswerken. De kosten lagen te hoog om het project helemaal tot een goed einde te brengen, dus stierf deze krachtige Volkswagen een stille dood.

Wat ook meespeelde, was dat VW net Skoda had overgenomen, met als gevolg dat er een heel pak nieuw werk moest worden verzet. Dat liet jammer genoeg weinig tot geen ruimte over voor speciale projecten zoals de A59.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon