Crash

Launch control gebruiken: zo moet het dus NIET

Dit staaltje onkunde bereikt ons vanuit het Verenigd Koninkrijk, waar de bestuurder van een Audi RS6 Avant wil tonen hoe je launch control gebruikt. Loopt dat even mis…

Geschreven door Joris Bosseloo | 01/05/2022

Voor wie er niet vertrouwd mee is: ‘launch control‘ is een toepassing die een voertuig zo snel mogelijk vanuit stilstand doet optrekken, dus zonder dat de banden gaan spinnen, het toerental te hoog oploopt of de versnellingsbak het te benauwd krijgt. Een elektronische acceleratiehulp dus, die zelfs min of meer onervaren piloten een sportauto zonder brokken uit de startblokken laat schieten.

Alhoewel, zonder brokken…   

Wie launch control wil gebruiken, moet toch over een minimum aan concentratievermogen beschikken. Het belangrijkst is natuurlijk dat de wielen netjes opgelijnd staan, want anders gaat de auto niet rechtdoor. Klinkt logisch en dat is het ook, al zijn er nog steeds mensen die het begrip ‘recht’ niet helemaal snappen. Dat blijkt uit de korte (maar krachtige) Youtube-video die je hieronder ziet.

Dom, dommer…

Audi

Een Brit, of ten minste iemand met Britse nummerplaten op zijn Audi RS6 Avant C7 (de derde generatie, op de markt van 2013 tot 2018 en in zijn Performance-topversie goed voor 605 pk en 750 Nm koppel), maakt zich momenteel serieus belachelijk op het wereldwijde web door een geparkeerde Ford Fiesta aan te rijden tijdens een demonstratiepoging van de launch control-functie van zijn snelle break.

Met 3.000 toeren/minuut in de gereedheid lost de man de remmen, waarna het vrijwel onmiddellijk misloopt. We horen de filmende jongeman ‘Oof, uncle’ zeggen, wat erop wijst dat het zijn oom is die het Fordje op een ferme bumperkus trakteert. Even frappant (of net niet…) is dat de Audi vervolgens doodleuk wegrijdt. The walk of shame, maar dan met een auto…

Met dank aan Top Gear NL

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook