Aanpassingen aan een auto doorvoeren, houdt risico’s in. De klus moet goed geklaard zijn en de nieuwe onderdelen aan strenge eisen voldoen. Waar de fout in dit geval precies lag, heeft naar het schijnt met het niet vervangen van de remvloeistof te maken, wat grote gevolgen heeft gehad.
Cheyenne Lord van het YouTube-kanaal Chillin’ with Chet had in het verleden al geklaagd over de remkwaliteiten van zijn belachelijk snelle Tesla Model S Plaid, die volgens hem te snel oververhit geraken. Hij besloot dan maar om er een nieuw, straffer systeem onder te laten vijzen. Met die operatie achter de rug, wilde Lord zijn nieuwe remmen – met vooraan carbonkeramische schijven met grotere remklauwen en stalen remslangen – uittesten en begaf hij zich naar een racecircuit. Daar haalde hij naar verluidt 273 km/u op het moment dat zijn nieuwe bijters dienst weigerden. Hij duwde zijn rempedaal diep in maar er gebeurde… niets.
Het vervolg kan je raden
Advertentie – lees hieronder verder
De Model S gleed van de baan en crashte spectaculair, recht de bandenmuur in. Lord, die geen veiligheidsuitrusting droeg (zelfs geen helm!), kwam er met enkele verwondingen vanaf en wijst met een beschuldigde vinger. Niet naar de tuner, wel naar Tesla.
Dit is de originele DOT3-remvloeistof van een Model S Plaid. Tesla beweert dat deze elektrische auto niet geschikt is voor gebruik op circuit, maar hij beschikt wel over een ‘track mode’. Waarom heeft hij zo’n setting als je er niet mee op een gesloten omloop mag knallen? Het merk zou een terugroepactie moeten organiseren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be