Diesel

Afgekeurde diesels welkom in Wallonië

Door de strengere uitstootmetingen die onlangs werden ingevoerd raken vele Euro 5a dieselwagens plots niet meer door de technische keuring in Vlaanderen. Een ramp voor de eigenaars? Niet noodzakelijk, want in de Waalse keuringscentra passeren die verketterde diesels nog steeds moeiteloos. Hoe kan dat?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 08/11/2022 | Leestijd: 2 min

De voorbije zomer werd een nieuwe testprocedure voor de uitstootmeting van dieselwagens op de autokeuring ingevoerd in ons land. Nieuwe meetapparatuur moet er namelijk op toezien dat de filtersystemen, die schadelijke deeltjes moeten tegenhouden, goed werken. Deze nieuwe PN-meting (partikelmeting) zorgde er echter voor dat er plots massaal veel dieselauto’s met de Euro 5a-norm werden afgekeurd, hoewel het gaat om vrij recente voertuigen tussen bouwjaar 2009 en 2011.

Merkwaardig genoeg worden oudere modellen – dus Euro 4 of vroeger – nog steeds goedgekeurd omdat ze enkel de oude opaciteitstest moeten passeren, wat in de meeste gevallen probleemloos lukt. De eigenaars van de Euro 5a-diesels zitten echter met de handen in het haar. Want al geven ze soms duizenden euro’s uit om de filters vervangen, nog steeds kregen ze vaak een rode kaart op de autokeuring.

Advertentie – lees hieronder verder

De sector spreekt van een ‘leerproces’ dat aan de gang is door dit nieuwe technische kader en wijst erop dat deze filters ook moeten worden ingereden om optimaal te functioneren, als oorzaak voor de massale afkeuringen van de Euro 5a-dieselwagens.

Laten keuren in Wallonië

autokeuring

Moeten alle de Euro 5a-dieselauto’s dan maar meteen naar de schroothoop? Daar vrezen vele eigenaars inderdaad voor. Of misschien toch niet… Onze collega’s van HLN.be wijzen namelijk op een afwijkend regime in het zuiden van het land. Daar wordt de nieuwe PN-meting pas toegepast vanaf de Euro 5b-norm. Oudere wagens worden er nog steeds onderworpen aan de oude opaciteitstest, dus ook Euro 5a-diesels.

Deze situatie biedt dus een echte oplossing voor wie met een in Vlaanderen afgekeurde Euro 5a-dieselauto zit en niet meteen een oplossing vindt om zijn wagen aangepast en conform te krijgen. Ze is bovendien legaal en het keurattest dat je in Wallonië krijgt, is in het hele land geldig. Enkel moet de wagen dan opnieuw volledig gekeurd worden, want een herkeuring moet steeds op dezelfde locatie gebeuren.

Samengevat brengt Wallonië de redding voor afgekeurde Euro 5a-dieselrijders. Merci!

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie