Het schandaal rond het gesjoemel met dieselmotoren deed de autosector in 2015 op zijn grondvesten daveren. Na onderzoek bleek namelijk dat verschillende merken de software van hun dieselkrachtbronnen hadden gemanipuleerd om zo makkelijker aan de strengere uitstootnormen te kunnen voldoen tijdens testen op de testbank.
Deze fraude lekte echter uit en leidde zo tot de befaamde Dieselgate, die verscheidene topmanagers hun kop kostte omdat zij dit gesjoemel oogluikend hadden toegelaten en achteraf probeerden toe te dekken.
Vooral de Volkswagen Groep stond in het oog van de storm, omdat daar de eerste flagrante overtredingen werden geconstateerd. Zo werd de toenmalige CEO van Audi Rupert Stadler voor de rechtbank gedaagd voor zijn verantwoordelijkheid in deze zaak.
De intussen 60-jarige man wentelde echter steeds de verantwoordelijkheid af op de technici en managers van de ontwikkelingsafdeling en beweerde niet op de hoogte te zijn geweest van de details van deze affaire binnen zijn automerk.
Advertentie – lees hieronder verder
Zware celstraf geëist
Die redenering volgde de Duitse rechtbank echter niet en het openbaar ministerie eiste 2 jaar cel voor Stadler. Intussen ging de man door de knieën om een effectieve gevangenisstraf te vermijden en bekende hij toch dat hij de verantwoordelijkheid droeg voor het gesjoemel met dieselmotoren bij Audi.
Volledig vrijuit gaat Stadler echter niet, want hij krijgt 1 jaar en 9 maanden voorwaardelijk en een boete van 1,1 miljoen euro voor fraude door nalatigheid. Ook twee andere voormalige Audi-managers – Wolfgang Hatz en Giovanni Pamio – werden zopas voor deze feiten veroordeeld.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be