Deze winter was iets ruiger dan de vorige, met een aantal flinke sneeuwbuien. In ons land, waar het regelmatig regent en de temperatuurverschillen aanzienlijk kunnen zijn, geven veel automobilisten de voorkeur aan winterbanden, vooral degenen met een bedrijfswagen. Maar ook mensen die op wintersport gaan, zijn vaak verplicht om dergelijke banden te gebruiken (Oostenrijk, Zwitserland, sommige regio’s in Frankrijk, enzovoort).
Laten we eerlijk zijn, banden wisselen is altijd een gedoe. En het is ook nog een dure operatie, aangezien je niet alleen moet betalen voor het wisselen van de banden, maar ook voor de opslag en de verniewing van zomer- of winterbanden op termijn. In combinatie met de crisis en de daling van de koopkracht, rijden steeds meer automobilisten het hele jaar door met winterbanden. De federatie Traxio schat dat 25% van de Belgen niet langer hun banden wisselt.
Winterbanden in de zomer: het mag
Maar mag je in de zomer met winterbanden rijden? Ja, dat mag. De verkeerswetgeving, de Belgische wet of de technische keuring verbieden dit niet. De enige vereiste is dat de set banden voldoet aan minimale kwaliteitscriteria: voldoende groeven en een aanvaardbare visuele staat (geen zichtbare schade). Technisch gezien is er dus geen probleem.
Advertentie – lees hieronder verder
In de praktijk zijn er echter tal van nadelen. Omdat winterbanden een zachtere rubbersamenstelling hebben (om beter grip te bieden op sneeuw of ijs), zijn ze natuurlijk niet bedoeld voor gebruik bij temperaturen van +35°C. Integendeel, hun efficiëntie wordt vooral duidelijk bij temperaturen onder de +7°C.
Veel slechtere prestaties
Rijden op winterbanden in de zomer is vooral schadelijk voor de veiligheid. Bij warm weer verhoogt het de remafstand met minstens 10% op droof wegdek en met 26% op natte wegen. Bijvoorbeeld: de remafstand bij 70 km/u op een nat wegdek wordt met +42% vergroot, en bij 90 km/u op droog wegdek met +19,3%. Dat is niet niks, en kan in het geval van een noodstop de bestuurder verrassen, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.
Een ander probleem is het hogere geluidsniveau door het grovere profiel, maar ook door de gerichte vorm van de banden (V-vorm) en een aanzienlijk hoger brandstofverbruik, door de hogere rolweerstand. Er is dus meer energie nodig (ook in de winter trouwens) om het voertuig voort te bewegen. Tot slot is rijden op winterbanden in de zomer ook slecht voor de portemonnee, omdat dit het slijtageproces versnelt met bijna 60%! In de zomer gaat een set winterbanden meestal niet meer dan 10.000 km mee. Als het wisselen van banden een probleem is, kun je beter kiezen voor all-seasonbanden, maar ook hier is het vaak een kwestie van compromis, met middelmatige prestaties in zomer én winter…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be