2022 was een ingewikkeld jaar voor de Europese bandenmarkt. De positieve trend van de eerste helft werd onderbroken door de start van het conflict in Oekraïne. Bovendien leidde de stijgende inflatie tot een scherpe trendbreuk, waardoor de balans op het einde van het jaar – voor de verschillende productsegmenten – op nul of licht negatief uitkwam.
Volgens ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturers’ Association) blijft de markt begin 2023 moeilijk, behalve voor de vierseizoensbanden. Terwijl het volume van de zomerbanden met 13 procent is gedaald en dat van de winterbanden met 26 procent, bleef de verkoop van vierseizoensbanden stabiel en zelfs licht positief (+1 procent).
Duidelijk succes
Voor het huidige succes van vierseizoensbanden zijn er drie belangrijke redenen: de financiële besparing door één set banden te gebruiken, het gemak dat je de banden niet meer hoeft te wisselen of stockeren (de zomer- of winterset, afhankelijk van het seizoen) en, in bepaalde Europese regio’s, de mildere weersomstandigheden in de winter. In die zin is de vierseizoensband natuurlijk een mooie kans voor wie het hele jaar door gemoedsrust zoekt en niet wil inboeten op veiligheid.
Advertentie – lees hieronder verder
Het enthousiasme van de markt voor de vierseizoensband leidt ook tot een mentaliteitsverandering bij bepaalde fabrikanten. Vroeger werd de vierseizoensband gezien als een compromis, nu is het een band op zich die deel uitmaakt van het gamma, met evenwichtigere algemene prestaties en een veel langere levensduur. Dat is alvast de aanpak van Continental voor de AllSeasonContact 2.
Geen compromis meer?
De ontwikkeling van de AllSeasonContact 2 duurde 2,5 jaar. In deze tijdspanne werden maar liefst 252 varianten van het loopvlak (virtueel) bedacht. Dit onderzoek resulteerde in een heel ander loopvlakontwerp dat weliswaar een gericht V-profiel behoudt, maar minder ‘openingen’ in het ontwerp heeft. Het resultaat zijn grote C-vormige blokken, die aan elkaar vastzitten voor meer stijfheid (en steun bij het remmen of in bochten). Ze kunnen nog altijd sneeuw en ijs aan, want deze band is uiteraard 3PMSF-gecertificeerd, wat echte winterse prestaties garandeert.
Nog interessanter is dat deze AllSeasonContact 2 een nieuw versterkt karkas heeft met een extra laag (binnenlaag), die zowel de vervorming van de band onder belasting als de temperatuurstijging beperkt, wat de energie-efficiëntie verbetert.
Deze nieuwe eigenschappen hebben alle prestaties van de band verbeterd: 5 procent verbetering bij droog remmen, 4 procent bij remmen op nat wegdek, 5 procent grip op droog wegdek, geen verlies van grip op sneeuw of comfort, 6 procent betere rolweerstand en vooral 15 procent meer levensduur. Dat laatste staat in schril contrast met de gebruikelijke vierseizoensbanden, die sneller verslijten (door hun zomer/wintercompromis) en daarom eerder aanbevolen worden voor bestuurders die weinig rijden (maximaal 10.000 km per jaar). Deze door Dekra geteste nieuwe band zou 20 procent langer meegaan dan zijn concurrenten, waaronder de Michelin CrossClimate 2, die zeer goed in de markt ligt.
De AllSeasonContact 2 moet je dus zien als een band op zich, die simpelweg meer flexibiliteit biedt. Het bewijs? Hij is in bepaalde maten ook verkrijgbaar in een (zelfdichtende) Seal- en runflatversie. Voor de volledigheid moeten we ook vermelden dat de weerstand tegen aquaplaning met 2 procent is gedaald. Dit is verwaarloosbaar, maar was noodzakelijk om een nog langere levensduur te bereiken. Natuurlijk evolueert ook de polymeersamenstelling van het loopvlak. Maar dat blijft een productiegeheim.
Comfortabel en nauwkeurig
Continental mikt hoog met deze band, zo bewijst het zeer uitgebreide aanbod van verschillende bandenmaten. Met 99 groottes (van 15 tot 21 duim) wordt 87 procent van de markt afgedekt. En daar blijft het niet bij. 50 andere formaten worden vanaf 2024 beschikbaar. De ambitie is dus groot, wat te begrijpen valt als je weet dat in bepaalde Europese regio’s (bijvoorbeeld het noorden van Duitsland) vierseizoensbanden 20 procent van de vervangingsmarkt vertegenwoordigen.
Continental bood verschillende testsituaties voor deze nieuwe AllSeasonContact 2, maar helaas geen enkele in winterse omstandigheden, zelfs geen simulatie. We konden dus alleen op droog wegdek een eerste indruk opdoen. En die was vrij positief, in die zin dat dat de band ondanks een buitentemperatuur van 26°C niet slechter presteert en uitstekende rijeigenschappen behoudt, wat niet altijd het geval is bij vierseizoensbanden.
Het comfort is ook op de afspraak, zowel qua trillingen als geluidsisolatie, die niet te lijden heeft onder het V-vormige profiel van de band, dat vaak luidruchtiger is. We merkten ook dat de band zeer geleidelijk is op de limieten van de grip. Toegegeven, het is geen zomerband, maar tenzij je echt sportief rijdt, zal de gemiddelde bestuurder geen groot verschil opmerken met een zomerband, althans op een conventionele auto.
Tot slot heeft Continental deze AllSeasonContact 2 ook ontworpen voor hybride en elektrische auto’s. De rolweerstandseigenschappen zijn ontwikkeld om te voldoen aan de zuinigheidseisen van elektrische auto’s. Een groot deel van het gamma draagt het XL-label (Extra Load), wat betekent dat deze band ook geschikt is voor zware ladingen. Eigenaars van elektrische auto’s lijken ook geïnteresseerd in vierseizoensbanden, minder uit kostenoverwegingen maar eerder uit gemak. Dit is de start van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de vierseizoensband.
- Verhoogde levensduur
- Progressiviteit
- Ruime keuze aan maten
- Niet geteste wintercapaciteiten
- Verminderde weerstand tegen aquaplaning
- Prijzen nog onbekend
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be