Dossier-banden

Waarom wil iedereen tegenwoordig vierseizoenenbanden?

Terwijl de bandenmarkt in 2021 fel te lijden had onder de productiedaling bij de autoconstructeurs, is de vraag naar vierseizoenenbanden met maar liefst 35 procent geëxplodeerd. Waarom kiezen steeds meer consumenten voor dit type band?

Geschreven door David Leclercq | 27/01/2022

Zoals je je wel kunt voorstellen, werd de markt van de bandenindustrie in 2021 verstoord. ETRMA, de Europese vereniging van bandenfabrikanten, heeft een en ander berekend en het resultaat is niet goed. Logisch uiteraard, want de bandenleveranciers zijn rechtstreeks afhankelijk van de activiteiten van de autoconstructeurs. Aangezien die een grote impact ondervonden van tekorten en dan vooral het tekort aan computerchips, zagen ook de bandenfabrikanten hun verkoopcijfers dalen.

In 2021 bedroeg de terugval in de verkoop van banden voor personen- en bedrijfsvoertuigen 8 procent, een minder ernstige situatie dan op de automarkt. Dat valt te verklaren: automobilisten blijven langer met hun auto rijden, maar dat houdt hen niet tegen om hun banden te vervangen. Het is dus dankzij de vervangingsmarkt dat de bandenfabrikanten minder verlies leden dan de automerken. De vervangingsmarkt is trouwens veel belangrijk dan de nieuwmarkt. In 2021 was die eerste goed voor 220 miljoen banden (+14 procent), tegenover 62 miljoen voor de nieuwmarkt (-8 procent).

Advertentie

Boom bij vierseizoenenbanden

La demande pour les pneus 4 saisons s’envole. Mais pourquoi les consommateurs se jettent-ils dessus ?

In de verkooptabellen staat echter een opmerkelijk cijfer: de vooruitgang van de vierseizoenenbanden, waarvan de verkoop afgelopen jaar met 35 procent steeg tot 28 miljoen stuks. Die vooruitgang is ongezien. Bovendien worden ook nog altijd meer winterbanden verkocht in Europa (ongeveer 50 miljoen).

Voor deze toename zijn er verschillende verklaringen. Bepaalde landen hebben er wetgeving rond gemaakt. In Frankrijk bijvoorbeeld is het gebruik van winter- of vierseizoenenbanden nu verplicht in een hele reeks departementen. Vakantiegangers moeten dus de nodige uitrusting voorzien. Om de kosten te drukken, verkiezen ze vierseizoenenbanden in plaats van twee verschillende bandensets.

La demande pour les pneus 4 saisons s’envole. Mais pourquoi les consommateurs se jettent-ils dessus ?

De consument verlangt ook steeds meer qua service en flexibiliteit. De vierseizoenenband lijkt dan een aangewezen keuze, want die garandeert de mobiliteit het hele jaar door. Tot slot is er ook een inhaaleffect na de lockdowns: mensen hebben toen minder gereden en verplaatsen zich nu weer vaker. Ze moeten dus hun banden vervangen en om gerust te zijn, kiezen ze voor vierseizoenenbanden. Quod erat demonstrandum.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's