Dream Cars

De allereerste gerestaureerde Bugatti Veyron Grand Sport

Moderne Bugatti’s restaureren? Dat is een zeer ernstige zaak die bij de constructeur van supercars tot een nieuw aanbod heeft geleid.

Geschreven door David Leclercq | 25/07/2021

Bugatti is een apart huis in de auto-industrie. Of liever gezegd in het automobiele vakmanschap. En omdat wat zeldzaam is duur is, of verder in waarde toeneemt, richtte de constructeur vorig jaar “La maison Pur Sang ” op, een afdeling die instaat voor de restauratie van… volbloeden van het merk.

Veiling

Het eerste model dat uit de restauratiewerkplaats komt is een Veyron Grand Sport uit 2008. Voor Bugatti gaat het om “het bewaren van de originele toestand van de voertuigen en overgaan tot een renovatie indien nodig, met gebruik van originele onderdelen, zodat deze auto’s prestigieuze concours kunnen winnen en hun waarde doorheen de decennia verder kan toenemen”.

Advertentie

Veyron

Kortom, het is dus een kwestie van het organiseren van de constructie van historische waarden van het merk, omdat uiteraard alleen authentieke en gecertificeerde modellen zullen worden aanvaard door de community van verzamelaars.

Authenticiteit

Veyron plaque

“La Maison Pur Sang” verifieert daarom ook de authenticiteit van de auto’s en biedt potentiële kopers een breed scala aan opties voor renovatie en herconfiguratie. Merk op dat de benaming “Pur Sang” (volbloed in het Nederlands) heel logisch is, omdat ze al door Ettore Bugatti werd gebruikt om de technische, esthetische en prestatienormen van zijn creaties samen te vatten.

Pebble Beach

Veyron pebble Beach

De Veyron 16.4 Grand Sport die hier wordt voorgesteld, debuteerde in 2008 op het befaamde Pebble Beach Festival. Deze wagen werd vervolgens gebruikt als demonstratievoertuig: hij was dus nooit ingeschreven terwijl hij toch door Europa, Amerika en het Midden-Oosten had getoerd voor de presentaties. Hij werd door Bugatti teruggenomen en onderging een zorgvuldige restauratie die uiteindelijk meer dan vier maanden duurde.

Veyron Grand Sport

Aan de buitenkant moest het volledige koetwerk opnieuw worden gelakt, terwijl aan de binnenkant het interieur volledig werd gerenoveerd en de lederen bekleding werd vernieuwd, net als de andere lederen delen. Zo creëer je een mooi verhaal en boost je vooral de waarde van deze toch al (bijna) onbetaalbare auto…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook