Dream Cars

Lotus Emira: AMG- of Toyota-power en oldschool-besturing

Lotus heeft zopas zijn allerlaatste model met een verbrandingsmotor voorgesteld. Deze Emira is veel toegankelijker dan de extreem dure (en 100% elektrische Evija) en laat zich aandrijven door een AMG-viercilinder of een V6 van Toyota.

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 07/07/2021 | Leestijd: 1 min

In afwachting van de eerste Lotus SUV (geen grap) en een nieuwe elektrische Lotus in samenwerking met Alpine, heeft het Britse merk de toch wel langverwachte Emira gepresenteerd. Dit model moet een gat vullen na het vertrek van de Elise en Exige maar mag je niet als een opvolger voor die modellen zien. De Emira is “bruikbaarder”, aldus Lotus.

Lotus Emira

Advertentie – lees hieronder verder

Zoals het hoort in een Lotus, ligt de motor centraal achterin. Wat dat betreft, hebben klanten de keuze tussen de supercharged 3,5-liter V6 van Toyota die de fabrikant al een hele poos gebruikt, al gaan we ervan uit dat de meeste mensen zullen kiezen voor de 2-liter viercilinder turbo van AMG. Over het vermogen werd nog niets officieels meegedeeld, behalve dat het voor beide blokken “tussen 360 en 400 pk schommelt”. Wat we ook weten, is dat de 0-100 km/u-sprinttijd telkens minder dan 4,5 seconden in beslag neemt en dat geen van de twee harder gaat dan 290 km/u.

Oldschool-besturing

De opvallendste eigenschap van de Emira is misschien wel de stuurbekrachtiging. Die is niet elektrisch maar hydraulisch, wat weliswaar voor een hoger verbruik maar vooral voor meer stuurgevoel zorgt – essentieel in een Lotus, zeggen wij.

Lotus Emira interieur

Automaat of manueel?

De Emira krijgt een manuele versnellingsbak, maar waarschijnlijk alleen de V6. Wie voor de AMG-viercilinder opteert, zal zich wellicht tevreden moeten stellen met een automaat met dubbele koppeling – dezelfde als in de A45 S AMG, waarvan de Emira zijn motor leent.

Lotus Emira automatique

Licht genoeg?

De minst zware Emira legt 1.405 kg op de weegschaal. Dat valt op zich mee, al hadden we van Lotus meer inspanningen verwacht wat het gewicht betreft. Waarom toch ruim een halve ton zwaarder dan een Elise? Omdat de nieuwste Lotus zich hoger op de premiumladder zou bevinden en daar horen natuurlijk allerhande snufjes bij, om nog maar te zwijgen van veiligheidsvoorzieningen.

En de prijs?

Prijzen voor België werden nog niet bekendgemaakt, maar blijkbaar wil Lotus 72.000 euro (BTW niet inbegrepen) voor het goedkoopste exemplaar. Rechtstreekse concurrenten zijn de Alpine A110 en de Porsche Cayman, en de fabrikant wil in de VS zelfs de Corvette het vuur aan de schenen leggen.

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie