De presentatie van de Carrera GT was er één om te onthouden. Autojournalisten werden ‘s morgens vroeg door Porsche uitgenodigd op de grote esplanade van het Louvre-museum om te wachten voor de glazen piramide, een iconisch kunstwerk van Ieoh Mig Pei. Plotseling werden ze opgeschrikt door gebrul komende van een bijzondere verschijning: de Carrera GT. De aanwezigen konden hun ogen niet geloven.
Anti-Enzo
De Carrera GT stond indertijd bekend als de anti-Enzo, de andere hypercar van toen. Hoewel de Porsche met een 5,7-liter V10 was uitgerust en de net aangehaalde Ferrari met een 6-liter V12, ontwikkelde de Duitser met 612 pk slechts een te verwaarlozen 48 pk minder dan de Italiaan. Zijn 68° V-twin was trouwens ontwikkeld voor de 962C die op het circuit van Le Mans werd ingezet en om het plaatje voor de liefhebbers compleet te maken, moest de bestuurder zelf van verzet wisselen met een handgeschakelde zesbak.
Advertentie – lees hieronder verder
Tijdloos
De Carrera GT was en is nog steeds een adembenemende Porsche met een tijdloos design. Voor de constructie werd volop gebruikgemaakt van lichtgewicht materialen zoals aluminium en carbon, met als resultaat dat er maar 1.380 kg op de schaal lag.
Het spreekt voor zich dat de oplage beperkt is gebleven: tussen 2003 en 2007 werden er maar 1.270 Carrera GT’s gebouwd, elk met een prijskaartje van minder dan een half miljoen euro. Lijkt dat veel? Weet dan dat je voor een tweedehands exemplaar tegenwoordig meer dan 800.000 euro betaalt. Het is trouwens in een Carrera GT dat Paul Walker van The Fast and the Furious het leven heeft gelaten…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be