Dream Cars

Rimac Nevera vs Tesla Model S Plaid : Topduel

De elektrische supercars maken hun opwachting. En daarmee worden nog nooit eerder vertoonde prestatieniveaus bereikt. Hier geeft de Rimac Nevera een demonstratie van zijn kunnen en leert meteen een andere kanjer, de Tesla Model S Plaid, een lesje.

Geschreven door David Leclercq | 24/08/2021

Er zullen de komende weken en maanden nog meer duels tussen elektrische auto’s aankomen, omdat deze modellen diverser worden en nu ook op het niveau van de categorie van supercars komen. Tesla waagde zijn kans op basis van een productieauto, zelfs een limousine, de Model S. Daar werd de Plaid-versie van afgeleid, de grote trots van Elon Musk met zijn drie elektromotoren en zijn 1020 pk.

Dit vermogen stelt de EV in staat een topsnelheid van 322 km/u te bereiken, de kwartmijl (ongeveer 402 m) af te leggen in 9,23 s – een record voor een productieauto – en de 0 tot 100 km /u in slechts 2,1 s af te haspelen.

Kruisraket Rimac

Mooi, maar ondertussen wagen ook andere, soms erg kleine constructeurs hun kans in het exclusieve segment van supercars. Onder hen springt het kleine Kroatische merk Rimac in het oog, waarvan Bugatti en Porsche zelfs aandeelhouders zijn.

Het moet gezegd worden dat Rimac met zijn Nevera de lat erg hoog legt: vier motoren die samen maar liefst 1914 pk produceren, goed voor een 0-100 km/u in 1,9 s en een 0-300 km/u in 9,3 s. Deze auto is ook in staat een topsnelheid van 412 km/u te bereiken. Te gek!

Titanenstrijd

De Amerikaanse specialisten van Dragtimes wisten deze twee uitzonderlijke auto’s in handen te krijgen en ze met elkaar te confronteren in een sprint met twee naast elkaar over zo’n 400 meter of een kwartmijl. De Rimac Nevera voltooide de 400 m vanuit stilstand in 8.585 s, met een pieksnelheid van 269,5 km/u! Het Dragtime-team meldt dat dit record werd gevestigd bij de 11e poging en zonder dat het vermogen van de 120 kWh-batterij daalde, waardoor de prestaties nog verbazingwekkender zijn.

De Rimac overtroefde dus de Tesla Model S Plaid die een tijd van 9,25 s neerzette. De prestaties van beide EV’s zijn enigszins vergelijkbaar, maar dat geldt niet voor de aanschafprijzen van deze voertuigen die geheel anders zijn: de Tesla kost een goede 130.000 euro, terwijl je voor de Rimac minstens 2 miljoen euro moet neertellen.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook