Auto’s van de zaak zijn niet alleen voor veelverdieners

Uit een studie van SD Works blijkt dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bedrijfswagens niet alleen voor veelverdieners zijn. In feite verdient de helft van de begunstigden niet meer dan 4.000 euro bruto per maand.

Gepubliceerd op 20 januari 2023
Leestijd : 3 min

Deel

Auto’s van de zaak zijn niet alleen voor veelverdieners

De specialist in personeelsbeheer SD Works heeft een nieuwe studie gepubliceerd over de salarissen van de Belgen en meer bepaald over bedrijfswagens. Het onderzoek had betrekking op 150.000 werknemers in de particuliere sector en belicht hun verloning en de rol van bedrijfswagens daarin. Daaruit blijkt dat, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, bedrijfswagens niet voorbehouden zijn aan veelverdieners, aangezien 52% die er een hebben minder dan 4.000 euro bruto per maand verdienen.

In totaal verdient 70% van de bezitters van een bedrijfswagen minder dan 5.000 euro bruto per maand. SD Works reageerde op deze cijfers in een interview met L’Echo en gaf aan dat de salariswagen niet langer is voorbehouden aan veelverdieners, waarbij hij erop wees dat het mediane salaris in België 3.500 euro bruto per maand bedraagt.

Volgens de studie komen bedrijfswagens het meest voor in Vlaams-Brabant, waar ze een derde van het wagenpark vertegenwoordigen (33+%). Daarna volgen Waals-Brabant (28%) en Brussel (25%). Ook Antwerpse bedrijven maken het meest gebruik van ‘loonwagens’ (30%), terwijl 15% van de Brusselse bedrijven er gebruik van maakt en slechts 4% in de regio Luik.

parking-cars-02

Advertentie – lees hieronder verder

Sommige beroepen meer dan andere

Sommige beroepen maken meer gebruik van dit voordeel, met name commerciële functies, die er voor 93% van profiteren, wat logisch is. Andere consumentensectoren zijn IT, bedrijfsbeheer, architecten en ingenieurs en de bouw.

Volgens SD Works zal één op de acht bedrijfswagens in 2022 elektrisch zijn. Deze overgang werd vooral gestimuleerd door kmo’s met minder dan 20 werknemers (65%), de bedrijven die waarschijnlijk het meest zullen anticiperen op de verandering in de wetgeving (aftrekbaarheid) die de vergroening van wagenparken benadrukt.

Zoals reeds opgemerkt, zijn het uiteraard de bedrijfsauto’s die het meest bijdragen aan deze overgang, aangezien groene auto’s vaak te duur zijn voor particulieren die voor deze auto’s geen steun, subsidie of aftrekmogelijkheden genieten. En dit zal waarschijnlijk niet veranderen, want volgens SD Works is de prijs van groene auto’s de afgelopen vijf jaar sterk gestegen: +40% in vijf jaar voor benzine en hybrides en +10% voor elektrische auto’s. Ook de FEBIAC (federatie van automerken in België) bevestigt dit: twee derde van de nieuwe auto’s werd in 2022 ingeschreven door professionals.

Bedrijfsauto’s zijn vrij jong, aangezien 80% ervan minder dan 5 jaar oud is. Terwijl particulieren nog steeds meer benzineauto’s (in plaats van dieselauto’s) kopen, is er een afname van zowel benzine- als dieselauto’s van de zaak, waardoor de theoretische CO2-uitstoot de afgelopen 5 jaar met 27% is gedaald rekening houdend met het wagenpark van bedrijven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Wat er mis liep bij Northvolt

Het Zweedse bedrijf Northvolt zou de eerste grote Europese fabrikant van batterijen voor elektrische auto’s worden. Vandaag zijn ze failliet. Wat liep er mis?

Tot 10:30 4 min Hans Dierckx
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.