Hoewel het nu winter is, blijven de prijzen van olieproducten de jongste weken dalen, ondanks het embargo dat sinds 5 december door Europa werd uitgevaardigd tegenover de Russische ruwe olie. Dit gezegd zijnde, laat niemand zich echter voor de gek houden. Veel Europese landen hebben hun voorraden aangevuld (maar in welke mate?), wat niet wegneemt dat de huidige geopolitieke instabiliteit de internationale markten snel weer kan verhitten.
In dat verband is het nog maar de vraag wat de gevolgen zullen zijn van het Europese embargo tegen Russische aardolieproducten, dat vanaf 5 februari in werking treedt. Vooral diesel wordt getroffen door deze maatregel en hoewel die vandaag al niet goedkoop is (gemiddeld 1,8 euro/liter), dreigt alweer een substantiële prijsverhoging. Dat vreest een van de grote Belgische energiespecialisten, Damien Ernst, professor aan de ULiège.
Redenen voor ongerustheid
Aan La Dernière Heure verklaart Damien Ernst zijn bezorgdheden. Hij erkent dat de prijs voor een vat ruwe olie niet zal exploderen, maar geeft aan dat de prijs van diesel geleidelijk en onrustwekkend blijft stijgen. Dat kan snel ontsporen, want de Europese raffinaderijen missen juist raffinagecapaciteit voor diesel. Vergeet ook niet dat diesel – ondanks de prijs – steeds populairder wordt, vooral bij bedrijven die op het hoogtepunt van de crisis overstapten van gas op diesel voor een deel van hun activiteiten.
Advertentie – lees hieronder verder
De professor maakt zich zorgen over het nieuwe embargo dat op 5 februari van kracht wordt. Volgens hem kan de wereld niet zonder de Russische diesel. Nemen de spanningen op de markt toe, dan zal dit de facto leiden tot een stevige prijsverhoging die meerdere maanden kan duren.
Welke oplossingen?
De expert blijft vaag over de toekomstperspectieven. Zo geeft hij geen schatting over de hoogte van de prijsstijging, want het is altijd riskant om voorspellingen te doen. Damien Ernst geeft wel aan dat de evolutie van de situatie vooral afhangt van de Russen en meer bepaald van de manier waarop ze hun dieselproductie die normaal bestemd is voor Europa of de Verenigde Staten kunnen verkopen aan andere landen.
Als Rusland zijn productie niet kan verkopen, zouden de dieselprijzen zeer hoog kunnen oplopen. De markt zou opnieuw uit balans raken en de hoge prijzen zouden leiden tot minder vraag, in afwachting van een nieuw evenwicht. Om te anticiperen op deze onzekerheid, adviseert de professor consumenten om vóór de ‘noodlottige’ datum van 5 februari stookolie te tanken. En automobilisten? Die kunnen weinig doen, want ze kunnen moeilijk honderden liters opslaan.
Het valt nog te bezien wat Rusland doet met zijn partners. We konden immers al vaststellen dat het Poetin-regime de sancties probeert te omzeilen, bijvoorbeeld door olieladingen van het ene schip over te tanken op het andere (dat onder een andere vlag vaart), om zo de oorsprong uit te wissen en de olie toch af te leveren. We moeten in ieder geval duimen dat de situatie niet opnieuw ontspoort.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be