Een paar maanden geleden opende de Europese Unie een onderzoek naar de mogelijke subsidies van de Chinese regering aan haar autofabrikanten, bedoeld om hun productiekosten te verlagen zodat ze concurrerende modellen op de markt kunnen brengen. Naar aanleiding van dit onderzoek en op basis van de resultaten, overweegt de EU maatregelen te nemen, zoals het verhogen van de invoerbelastingen op Chinese auto’s.
De eerste resultaten zijn onlangs bekendgemaakt, en lijken ongunstig voor Chinese fabrikanten. Zo hebben de onderzoekers blijkbaar bewijs van geldstromen vanuit de Chinese overheid naar haar fabrikanten, en in het bijzonder naar de gigant BYD, die enkele miljarden euro’s aan steun zou hebben ontvangen.
Kritiek
Tot nu toe zei China niets over het onderzoek, maar Shi Yonghong, vicevoorzitter van de Chinese Kamer van Koophandel voor de Import en Export van Machines en Elektronische Producten (CCCME), reageerde op de eerste resultaten door te zeggen dat hij vreest voor “vertekende en subjectieve” conclusies.
Advertentie – lees hieronder verder
De CCCME, die twaalf Chinese fabrikanten van elektrische auto’s in deze zaak vertegenwoordigt en vorige week door de Europese Commissie werd gehoord, gaf aan dat ze zich vooral grote zorgen maakt over welke bedrijvend de EU had gekozen om te onderzoeken. Het gaat onder andere over BYD, Geely, MG en SAIC. Maar volgens informatie van het onafhankelijke orgaan Transport & Environment (T&E), worden ook andere importeurs, zoals Dacia, gehoord.
Volgens China heeft de EU zich bewust op drie van de grootste exporteurs van elektrische auto’s gericht, waardoor het onderzoek niet representatief zou zijn. “Deze vooringenomen selectie van de steekproef tast het hele onderzoeksproces aan,” zei Shi Yonghong. En dat is nog niet alles: China beschuldigt Europa er ook van de namen van Europese autofabrikanten die informatie gaven over Chinese subsidies te verbergen (om er zelf van te profiteren?).
Volgens Shi Yonghong is China eerlijk en produceren de fabrikanten gewoon verschillende auto’s die in andere segmenten passen dan die van Europese fabrikanten, waarbij wordt opgemerkt dat China veel Europese auto’s importeert. Last but not least, herinnerde de Chinese organisatie dat BMW en Mercedes gevraagd hadden om het onderzoek te stoppen. Waarom? Omdat deze twee bedrijven veel te verliezen hebben, aangezien veel van hun elektrische voertuigen, net als die van Dacia, in China worden geproduceerd en vervolgens naar Europa worden verscheept. Dit zou dus echt in hun nadeel kunnen zijn…
Ten slotte wijst China ook op het “dubbele standaarden” beleid van de EU, die niets heeft ondernomen tegen de Amerikaanse Inflation Reduction Act (IRA), die bijna 400 miljard dollar aan subsidies heeft verstrekt aan bedrijven met groene activiteiten in het land. Europa heeft haar standpunt hierover al verdedigd. Het blijft dus afwachten wat dit allemaal zal opleveren…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be