De verrassende mening van Carlos Ghosn over de samenwerking tussen Honda, Mitsubishi en Nissan

De voormalige voorzitter van de Renault-Nissan-alliantie, die nu in Libanon leeft, heeft zijn mening gegeven over de nieuwe alliantie tussen Honda, Mitsubishi en Nissan. Voor hem is het duidelijk: het is niets minder dan een machtsgreep.

Gepubliceerd op 14 augustus 2024
Leestijd : 4 min

Deel

De verrassende mening van Carlos Ghosn over de samenwerking tussen Honda, Mitsubishi en Nissan

Onlangs hebben drie Japanse autofabrikanten – Honda, Nissan en Mitsubishi – zich verenigd. Hun doel? Samenwerken aan elektrische voertuigen, softwaregedefinieerde voertuigen en gezamenlijke aanbestedingen. Met andere woorden, sneller en sterker samen investeren en sneller de vruchten plukken. Dit is trouwens ook wat Volkswagen doet met XPeng, of Audi met SAIC, om er maar een paar te noemen.

We moeten niet vergeten dat Nissan en Mitsubishi tot voor kort verbonden waren met Renault. Maar deze samenwerking is uiteindelijk mislukt door herstructureringen bij beide bedrijven en vanwege kritiek op hun werkmethodes – het is logisch om zich af te vragen waarom de Zoé en de Leaf afzonderlijk zijn ontwikkeld, zonder de kosten te delen. Nissan is zijn eigen weg gegaan en heeft zich aangesloten bij Honda. En Mitsubishi heeft zich nu bij dit duo gevoegd. Het doel is om gemeenschappelijke software te ontwikkelen die tegen 2027 operationeel moet zijn.

assembly-line-production-new-car-automated-welding-car-body-production-line-robotic-arm-car-production-line-is-working

Carlos Ghosn komt uit de schaduw

Op het eerste gezicht lijkt deze samenwerking in lijn te zijn met wat tegenwoordig in de sector gebruikelijk is, maar het wordt nu fel bekritiseerd door… Carlos Ghosn, die tegenwoordig bijna net zo beroemd is om zijn ontsnapping uit Japan in verband met wanpraktijken als om zijn harde leiderschap van de Frans-Japanse groep gedurende vele jaren. Ghosn, die naar Libanon is gevlucht (dat niet uitlevert), heeft een conferentie gehouden met onze collega’s van Automotive News om zijn mening te geven over de samenwerking tussen de drie Japanse fabrikanten, die hij beschouwt als een machtsgreep van Honda.

Advertentie – lees hieronder verder

Ghosn legde uit dat het zeer moeilijk zal zijn om dit partnerschap succesvol te laten verlopen, ongeacht de vorm die het aanneemt: “het ondertekenen van een alliantie is het gemakkelijkste deel. Het laten werken van de alliantie is een heel ander verhaal.” Tot nu toe blijven veel details van de nieuwe alliantie onbekend, zoals de financieringsmiddelen en de investeringen. Maar volgens Carlos Ghosn is er geen twijfel mogelijk: “Honda is veruit de sterkste van de drie,” verklaarde de voormalige sterke man van Renault-Nissan. En hij aarzelt ook niet om kritiek te uiten op zijn voormalige werkgever, Nissan, die hij ervan beschuldigt te proberen “een redder te vinden. Het ondertekenen van een akkoord met Honda lijkt op een poging om de aandacht af te leiden van de rampzalige resultaten,” voegde Carlos Ghosn eraan toe. Het is waar dat de winsten van Nissan de afgelopen maanden zijn geslonken terwijl de verkopen vertragen.

112080225-copie

Deze situatie geldt niet voor Honda, dat daarentegen zijn resultaten zag exploderen dankzij recordverkopen. “Ik kan me geen moment voorstellen hoe dit zal werken tussen Honda en Nissan, tenzij het gaat om een verkapte overname door Honda van Nissan en Mitsubishi,” verklaarde Ghosn, die, laten we niet vergeten, wordt beschouwd als een zeer grote manager omdat hij Nissan eind jaren negentig van de faillissement heeft gered – los van de persoonlijke verduisteringen van Carlos Ghosn. De nieuwe alliantie die zich aftekent, zou dus moeilijk te concretiseren kunnen zijn, vooral wanneer men rekening houdt met de geschiedenis van Honda, dat altijd een zeer grote onafhankelijkheid heeft gekend. Hoewel Honda nauwe banden heeft onderhouden met GM, heeft de Japanse fabrikant nooit een significante kapitaallink gehad met een andere autofabrikant.

Zal het werken of niet? Voor Ghosn is het een kwestie van houding: “zeggen dat ze gaan samenwerken vertegenwoordgt slechts 5% van de uitdaging. De resterende 95% betreft gebieden waar je echt moet gaan zitten, een sterke positie moet innemen en het werk moet verdelen. Je moet werken aan de synergieën. Je moet ervoor zorgen dat je niet geobsedeerd raakt door je identiteit of je nationale afkomst. Je moet je echt zorgen maken over je resultaten, over het verhogen van je inkomsten en het verlagen van je kosten,” aldus Carlos Ghosn. In dit opzicht heeft hij zeker gelijk. We zullen zien hoe de drie partners hun alliantie zullen beheren. Ze hebben alles in huis om te slagen, tenzij…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.