Waarom de Japanse merken hun krachten bundelen

Mitsubishi sluit zich aan bij de alliantie tussen Nissan en Honda. Is niet alles wat je zelf doet beter dan? Volgens een Japanse krant moet je de reden bij de buren gaan zoeken.

Gepubliceerd op 7 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Waarom de Japanse merken hun krachten bundelen

De autogeschiedenis staat vol van de samenwerkingen tussen verschillende autofabrikanten. Maar de lijst met mislukkingen is minstens even lang. Denk maar aan het huwelijk tussen Mercedes en Chrysler, de troubles tussen Nissan en Renault of de pijnlijke entente tussen Fiat en GM indertijd. In Japan is een nieuwe industriële driehoeksverhouding in de maak. Mitsubishi heeft aangekondigd dat het gaat samenspannen met Nissan en Honda, die al een akkoord hadden bereikt, om de uitdagingen en veranderingen van de toekomst aan te gaan.

Achterstand wegwerken

Naar de aard van die uitdaging moet je niet ver zoeken. Het gaat natuurlijk om de ontwikkeling en bouw van elektrische voertuigen. Dat is voor alle constructeurs momenteel een gat in hun begroting, zeker gezien de gefnuikte ambities nu de particuliere markt voor e-auto’s geen hoogte de neemt. De Japanners gaan op dat vlak doen wat Volkswagen al met Ford, en recentelijk Rivian, of Aston Martin met Lucid doen: de ontwikkelingskosten spreiden, de aankoopkracht vergroten en sneller de voordelen van schaalgrootte plukken. De aandacht gaat daarbij niet alleen naar batterijen maar ook naar software, twee deelgebieden waar de klassieke merken minder ervaring in hebben. En dus achterop lopen. De omslag naar elektrisch rijden verandert veel. Vaak te veel voor een merk om het allemaal alleen te behappen.

Nissan-en-Honda

Alhoewel Nissan een pionier is in elektrische voertuigen (denk maar aan de Leaf uit 2012), hebben de Japanners ook een achterstand weg te werken. Het percentage nieuw verkochte elektrische auto’s haalt nog altijd maar 4% op de thuismarkt, terwijl dat in België bijvoorbeeld al vijf keer zoveel is. Maar er is nog een andere reden waarom de Japanse rivalen hun competitiedrang doorslikken en elkaar de hand reiken: China.

Advertentie – lees hieronder verder

De angst om weggewalst te worden

Net zoals de Duitse merken vrezen ook de Japanse dat hun roemrijke auto-industrie in gevaar is nu de Chinese merken, die zich druppelsgewijs ook op het eiland vestigen, in volle vaart EV’s en batterijtechnologie ontwikkelen. Van niet te onderschatten belang is daarbij de Chinese markt op zichzelf. Die is voor de inkomstenstroom van de Japanse merken eveneens van cruciaal belang, maar als de Japanners blijven mikken op hun hybride technologie, dan worden ze helemaal weggewalst door de lokale merken in de Volksrepubliek. Dat proces is volop aan de gang. “De Chinese markt is niet alleen de grootste ter wereld, maar ook een van de competitiefste”, zei de Japanse Bloomberg-analist Tatsuo Yoshida. Japan kijkt met een zekere nijd naar zijn grote buur. Het land pikte namelijk vorig jaar hun titel in van grootste auto-exporteur ter wereld, en zal dit jaar die voorsprong nog gevoelig vergroten met een verwachte uitvoer van 6 miljoen auto’s.

BYD-Explorer-One-1

De respectievelijke bazen van de verschillende automerken tonen zich hoopvol over de alliantie. Maar er zal snel moeten geschakeld worden. De evolutie naar nieuwe EV-technologie gaat razendsnel en de samenwerking moet ook oplossingen baren voor zaken als over-the-air updates en autonoom rijden. Dat zijn lastige technologieën wanneer verschillende bedrijfsculturen zich moeten aligneren. En de vertragingen met de Volvo EX90, Audi A6, en recentelijk bij Stellantis met de C3, indachtig is software vaak de zondebok in deze moderne tijd. De alliantie zal zijn pijlen in eerste instantie vooral richten op de Chinese markt, maar het lijkt niet onwaarschijnlijk dat de gezamenlijk ontwikkelde auto’s ook in Europa belanden, gezien de ban op verbrandingsmotoren in 2035.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.