De autogeschiedenis staat vol van de samenwerkingen tussen verschillende autofabrikanten. Maar de lijst met mislukkingen is minstens even lang. Denk maar aan het huwelijk tussen Mercedes en Chrysler, de troubles tussen Nissan en Renault of de pijnlijke entente tussen Fiat en GM indertijd. In Japan is een nieuwe industriële driehoeksverhouding in de maak. Mitsubishi heeft aangekondigd dat het gaat samenspannen met Nissan en Honda, die al een akkoord hadden bereikt, om de uitdagingen en veranderingen van de toekomst aan te gaan.
Achterstand wegwerken
Naar de aard van die uitdaging moet je niet ver zoeken. Het gaat natuurlijk om de ontwikkeling en bouw van elektrische voertuigen. Dat is voor alle constructeurs momenteel een gat in hun begroting, zeker gezien de gefnuikte ambities nu de particuliere markt voor e-auto’s geen hoogte de neemt. De Japanners gaan op dat vlak doen wat Volkswagen al met Ford, en recentelijk Rivian, of Aston Martin met Lucid doen: de ontwikkelingskosten spreiden, de aankoopkracht vergroten en sneller de voordelen van schaalgrootte plukken. De aandacht gaat daarbij niet alleen naar batterijen maar ook naar software, twee deelgebieden waar de klassieke merken minder ervaring in hebben. En dus achterop lopen. De omslag naar elektrisch rijden verandert veel. Vaak te veel voor een merk om het allemaal alleen te behappen.
Alhoewel Nissan een pionier is in elektrische voertuigen (denk maar aan de Leaf uit 2012), hebben de Japanners ook een achterstand weg te werken. Het percentage nieuw verkochte elektrische auto’s haalt nog altijd maar 4% op de thuismarkt, terwijl dat in België bijvoorbeeld al vijf keer zoveel is. Maar er is nog een andere reden waarom de Japanse rivalen hun competitiedrang doorslikken en elkaar de hand reiken: China.
Advertentie – lees hieronder verder
De angst om weggewalst te worden
Net zoals de Duitse merken vrezen ook de Japanse dat hun roemrijke auto-industrie in gevaar is nu de Chinese merken, die zich druppelsgewijs ook op het eiland vestigen, in volle vaart EV’s en batterijtechnologie ontwikkelen. Van niet te onderschatten belang is daarbij de Chinese markt op zichzelf. Die is voor de inkomstenstroom van de Japanse merken eveneens van cruciaal belang, maar als de Japanners blijven mikken op hun hybride technologie, dan worden ze helemaal weggewalst door de lokale merken in de Volksrepubliek. Dat proces is volop aan de gang. “De Chinese markt is niet alleen de grootste ter wereld, maar ook een van de competitiefste”, zei de Japanse Bloomberg-analist Tatsuo Yoshida. Japan kijkt met een zekere nijd naar zijn grote buur. Het land pikte namelijk vorig jaar hun titel in van grootste auto-exporteur ter wereld, en zal dit jaar die voorsprong nog gevoelig vergroten met een verwachte uitvoer van 6 miljoen auto’s.
De respectievelijke bazen van de verschillende automerken tonen zich hoopvol over de alliantie. Maar er zal snel moeten geschakeld worden. De evolutie naar nieuwe EV-technologie gaat razendsnel en de samenwerking moet ook oplossingen baren voor zaken als over-the-air updates en autonoom rijden. Dat zijn lastige technologieën wanneer verschillende bedrijfsculturen zich moeten aligneren. En de vertragingen met de Volvo EX90, Audi A6, en recentelijk bij Stellantis met de C3, indachtig is software vaak de zondebok in deze moderne tijd. De alliantie zal zijn pijlen in eerste instantie vooral richten op de Chinese markt, maar het lijkt niet onwaarschijnlijk dat de gezamenlijk ontwikkelde auto’s ook in Europa belanden, gezien de ban op verbrandingsmotoren in 2035.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be