Het is niet algemeen bekend, maar ondanks zijn goede naam was er een tijd waarin Porsche in zijn voortbestaan bedreigd werd. Tot 1986 gingen de zaken goed, maar daarna begon het merk uit Zuffenhausen aan een ware lijdensweg. De redenen zijn divers: een monocultuur van de 911, stijgende prijzen door voornamelijk de versterking van de Deutsche Mark ten opzichte van de dollar en… de concurrentie met Japanse merken, voornamelijk met de Nissan 300ZX en andere Toyota Supra’s.
Zeker, de lancering van de 911 type 993 was een redding, maar niet zozeer als die van de Boxster, die Porsche opnieuw toegankelijk maakte voor een breder publiek. Deze initiatieven werden snel gevolgd door de coupéversie, de Cayman, die voor veel Porsche-liefhebbers de mogelijkheid bood hun droom te verwezenlijken zonder veel sensatie in te leveren tegenover de veel duurdere 911.
Advertentie – lees hieronder verder
Het einde van een tijdperk
In die zin heeft dit duo veel betekend voor Porsche, en zonder hun komst – samen met die van de Cayenne – is het niet zeker dat het merk zou hebben overleefd. Of in welke omstandigheden. Want de jaren 90 en 2000 waren die van de fusies en de schaalvoordelen (Volkswagen en Skoda, Ford en Volvo, Opel en Saab, enzovoort).
Blijkbaar maakt het weinig uit, want de 718 Boxster en Cayman worden vanaf midden 2025 uit de handel genomen, zo vertelde de fabrikant aan onze collega’s van Automobilwoche. Maar waarom? CO2-uitstoot? Lage verkoopcijfers? Helemaal niet, het is Europa dat Porsche dwingt een einde te maken aan het bestaan van deze modellen.
Een kwestie van veiligheid
Net zoals bij de Macan, vinden de Europese autoriteiten dat deze modellen niet voldoen aan de regelgeving op het gebied van… cyberveiligheid. En blijkbaar is het niet mogelijk om deze situatie te verhelpen, aangezien de benodigde investeringen veel te hoog zijn. Resultaat: een volledige schrapping van deze modellen uit de catalogus, althans in Europa waar deze regelgeving van toepassing is, want in de rest van de wereld kunnen de 718 Boxster en Cayman nog steeds verkocht worden.
Het einde van een tijdperk komt dus in zicht. En niet zo’n beetje ook, want voor Porsche zijn de verkopen van de 718 Boxster en Cayman belangrijk: ze stegen vorig jaar nog met +13% tot 20.518 eenheden. Er is best nog wel wat aantrek voor deze twee modellen.
Elektrische toekomst
Is het verhaal van de 718 Boxster en Cayman daarmee definitief voorbij? Niet als we Albrecht Reimold, directeur productie bij Porsche, mogen geloven. Die kondigt aan dat er een opvolger zal komen, maar dan 100% elektrisch. Kunnen we dat geloven? Blijkbaar wel, volgens de betrokkene die ze al heeft kunnen rijden en beweert dat het een “echt leuke” auto zal zijn. Laten we vertrouwen hebben tot we hem zelf kunnen beoordelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be