Lopen Chinese elektrische auto's echt vijf jaar voor op de concurrentie?

Zijn Chinese elektrische auto’s technologisch superieur? Volgens Amerikaanse experts wel. Zij hebben Chinese auto’s uit elkaar gehaald en stellen vast dat westerse fabrikanten reden tot zorg hebben.

Gepubliceerd op 22 februari 2025
Leestijd : 3 min
Lopen Chinese elektrische auto's echt vijf jaar voor op de concurrentie?

Chinese auto’s verschijnen steeds vaker op onze wegen, maar een wereldwijde doorbraak blijft uit. Komt die nog? Misschien wel, misschien niet. De opkomst van Japanse en Koreaanse merken betekende destijds ook niet het einde voor Europese fabrikanten. Toch is de situatie nu anders: Chinese merken hebben een doorslaggevend voordeel: een prijs die geen enkele westerse concurrent kan evenaren. En precies daar wringt het voor Amerikaanse en Europese fabrikanten: hoe houden ze hun kosten laag, vooral met dure onderdelen zoals de batterij?

Toevallig heeft het Amerikaanse Caresoft onderzoek gedaan om het mysterie achter Chinese auto’s te ontrafelen. Wat maakt ze zo goed? Het antwoord lijkt simpel: geoptimaliseerde productie.

Carsoft
Carsoft

Beter dan Tesla

Uit het onderzoek blijkt dat Chinese fabrikanten Tesla zelfs hebben ingehaald. Hoewel Tesla grote stappen zette in het verminderen van het aantal onderdelen voor platforms en de modules achter- en vooraan, maakt dit reparaties duurder - tot frustratie van verzekeraars.

Advertentie – lees hieronder verder

Maar de Chinese merken gaan nog een stap verder, zowel in het verminderen van onderdelen als in geavanceerde assemblagetechnieken. Hun graad van expertise heeft een niveau bereikt dat westerse fabrikanten serieus zorgen baart.

Caresoft is goed geplaatst om dit onderzoek uit te voeren, want het bedrijf is gespecialiseerd in het ontleden van auto’s om productiekosten te analyseren. Het ontdekte een radicaal andere aanpak bij Chinese fabrikanten. Hun auto’s zijn ontworpen voor snelle en goedkope assemblage, zelfs als dat ten koste gaat van duurzaamheid. Anders gezegd, wat de milieu-impact ook is, zo lang de prijs maar de beste is. 

root1682069422734758 - copie

Een treffend voorbeeld: waar Amerikaanse fabrikanten magneten van een dollar per stuk gebruiken om de hemelbekleding te bevestigen, kiezen de Chinezen voor simpel plakband, honderd keer goedkoper. Deze besparingsstrategie geldt ook voor structurele onderdelen. Westerse fabrikanten versterken de carrosserie achter het dashboard met aluminium, terwijl de Chinezen goedkopere alternatieven zoals kunststof of een aluminium-kunststoflegering inzetten.

Gedeelde structuren

Maar er zijn nog andere aspecten die de kosten van Chinese auto's beïnvloeden. Waar merken in Europa en de VS fel concurreren, domineert in China juist samenwerking tussen constructeurs. Een goed voorbeeld is het China Automotive Technology & Research Center, gefinancierd door Peking. Dit R&D-centrum stimuleert fabrikanten om onderdelen te standaardiseren, wat niet alleen de productie versnelt, maar ook innovatie bevordert en kosten drukt. 

Dongfeng-Ep-7-47-scaled

Met deze manier van werken gaat het er niet om de minst efficiënte fabrikanten te helpen, maar om de projectfasen sneller te valideren, wat het hele ontwerpproces versnelt. Aan onze kant is er veel meer inertie en dus minder innovatie. Dankzij deze manier van werken hebben de Chinezen hun achterstand ingehaald. Ze kunnen een gloednieuwe auto op de markt brengen in amper achttien maanden, vergeleken met vier jaar voor Westerse fabrikanten.

Chinese fabrikanten weten precies hoe ver ze technologisch vandaag staan. Dat is wat CEO van BYD Wang Chuanfu onlangs stelde: dat Chinese elektrische auto’s op het gebied van productontwikkeling, technologie en industrie drie tot vijf jaar voorlopen.

5g_factory-1

Aanpassen om te overleven

Traditionele autofabrikanten moeten zich aanpassen om te overleven. Dat betekent snellere ontwikkelingstrajecten, van concept tot productie. Sommigen zetten al stappen, zoals Renault, dat het interieurontwerp van zijn toekomstige Twingo heeft uitbesteed aan een onfahnkelijk Chinees ontwikkelingscentrum (Chinese Advanced China Development Center).

Terecht? Dat blijft de vraag. Hoewel het Chinese model kostenefficiënt is, roept het twijfels op over de duurzaamheid van elektrische auto’s, een cruciaal aspect op zowel ecologisch als gebruikersniveau. Theoretisch moeten ze bijdragen aan decarbonisatie én voldoen aan de verwachtingen van automobilisten. En hoe Chinese auto’s op lange termijn verouderen, blijft voorlopig een groot vraagteken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
50.201 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
50.201 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.