De strijd om elektrische auto’s is begonnen. En de winnaar zal het bedrijf zijn die batterijen goedkoper en beter kan produceren, om uiteindelijk een betaalbare elektrische auto te verkijgen. Het is in ieder geval zo dat autofabrikanten het uitleggen, terwijl ze de immense investeringen van de afgelopen jaren in elektrificatie eindelijk rendabel willen zien.
Velen experimenteren met nieuwe technieken om de productiekosten te beperken: BYD (een kampioen op dit gebied), maar ook Citroën en Stellantis in het algemeen, Renault en natuurlijk Tesla, pionier op het gebied van elektrisch rijden. Enkele weken geleden kondigde Tesla de komst aan van een compacter model, genaamd “Redwood”, die veel goedkoper zou zijn, aangezien hij rond de 25.000 euro zou kosten.
Blijven slapen op de werkplek en je leven opofferen
En Elon Musk komt tijd te kort, want hij ziet dat zijn concurrenten zich organiseren en al ver gevorderd zijn op het gebied van elektrische auto’s onder de 25.000 euro. Als pionier zou het jammer zijn om Tesla te zien instorten. Vooral omdat het Amerikaanse bedrijf net 94 miljard dollar aan marktkapitalisatie is verloren in twee weken. Dit kwam vooral door bezorgdheid van beleggers over de koerswijziging in elektrische voertuigen door de gigantische autoverhuurder Hertz, een nieuwe prijsdaling voor auto’s geproduceerd in China, en nieuwe tekenen van stijgende arbeidskosten.
Advertentie – lees hieronder verder
Elon Musk neemt dit project voor compacte auto’s dus ook heel serieus, en hij benadrukte onlangs hoe essentieel het is voor de toekomst van het merk. Onverwacht benadrukte hij ook dat de productie innovatieve productie- en assemblagetechnologieën zal vereisen, net als… een totale toewijding van de werknemers die aan de assemblagelijn in Texas zullen werken – oorspronkelijk dacht men dat dit model in Duitsland zou worden geproduceerd. Volgens Musk moet de betrokkenheid van de werknemers extreem zijn en moeten zijn leven en slapen aan de productielijnen. Serieus?
Zorgen
Het is niet zeker dat investeerders gerustgesteld zullen zijn na deze aankondiging. Tesla wordt vaak geconfronteerd met kwaliteitsproblemen (ophanging, afwerking, etc.) En het is niet zeker dat het laten slapen van werknemers aan de productielijn goed en evenwichtig is voor elke werknemer. Met deze uitspraken doet Elon Musk denken aan 2017, toen hij bij de lancering van de Model 3 verklaarde te slapen in de fabriek, op de drukste momenten van de productie. Het is twijfelachtig of het personeel dit waardeert, vooral omdat hun lonen niet exact dezelfde zijn als die van Musk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be