Porsche roept 10.600 wagens terug naar de garage om de wielmoeren te laten nakijken en eventueel vervangen. Het gaat om auto’s die zijn uitgerust met enkelvoudige centrale wielmoeren. Deze blijken niet helemaal te deugen, waardoor ze in extreme gevallen kunnen breken of loskomen, met alle gevolgen van dien.
Er zijn al enkele ongevallen veroorzaakt door dit defect, gelukkig zonder letsels. Maar je mag er uiteraard niet aan denken dat je op de Autobahn aan hoge snelheid plots een wiel verliest. Porsche raadt de betrokken klanten dan ook aan niet meer met de auto te rijden alvorens hij is nagekeken.
Het gaat om deze 3 modellen: 911 (GT3 en GT3 RS, Turbo en Turbo S, GTS en Sport Classic), 718 (GT4 RS en Spyder RS) en Panamera (GTS, Turbo en Turbo S E-Hybrid). Telkens betreft het exemplaren van de huidige generatie, die gebouwd zijn tussen 1 september 2023 en 23 oktober van dit jaar. Vanzelfsprekend valt dit nazicht of herstelling binnen de garantieregeling.
Advertentie – lees hieronder verder
Inferieur
Porsche neemt zijn verantwoordelijkheid op, maar laat zich hier toch ook kennen. Het is immers niet de eerste keer dat er ongevallen gebeuren met hun wielen met centrale wielmoer. In 2011 hebben ze ook al eens een reeks auto’s naar de garage moeten roepen met dat euvel. Toen bleek dat het voorgeschreven aandraaimoment te laag was voor intensief gebruik, bijvoorbeeld op circuit. Ook toen ging het om supersportieve modellen als de GT2 RS en GT3 RS, in totaal een dikke 5.000 exemplaren.
Het is duidelijk dat centrale wielmoeren inferieur zijn aan de oplossing die op 99,99% van de auto’s wordt toegepast, namelijk 4 of 5 bouten. Ze blijken immers niet altijd in staat om te doen wat ze moeten doen, namelijk het wiel op zijn positie houden.
Potsierlijk
Centrale wielmoeren komen uit de autosport, waar ze worden gebruikt om veel sneller wielen te kunnen wisselen bij een pitstop. Doordat de slagmoersleutel slechts één moer los en weer vast moet draaien, kan een auto in luttele seconden van 4 verse wielen voorzien worden. In de autosport zijn de procedures uiteraard helemaal anders dan op de openbare weg. Een auto verlaat er nooit zijn pitbox zonder dat het aandraaimoment van de wielmoeren is gecontroleerd.
Porsche wil zijn klanten het gevoel geven dat ze met een model als de 911 GT3 of 718 Cayman GT4 RS ook een brokje autosport in huis halen, en voorziet er van wielen met centrale wielmoer. Voor gebruik op de openbare weg of zelfs tijdens circuitdagen hebben deze echter geen enkele meerwaarde, want daar zijn enkele seconden tijdswinst bij het monteren van wielen van geen tel. Integendeel dus, want ze blijken ook simpelweg niet aan hun basisvereiste te voldoen.
Des te potsierlijker is het dat de Duitse sportwagenbouwer flinkt factureert voor zijn wielen met centrale moer. Op een 911 Turbo zijn ze bijvoorbeeld beschikbaar als optie, waarvoor je een dikke 3.600 euro moet neertellen. Dat is dus per wiel meer dan 900 euro, om in ruil een minder bedrijfszekere bevestiging te krijgen.
Gang van zaken
Terugroepacties behoren tot de normale gang van zaken, en elke autofabrikant moet er op gezette tijden eentje op poten zetten. Bij Porsche loopt het, gezien de reputatie en het prestige van het bedrijf, natuurlijk gemakkelijker in de kijker.
Zo was er recent nog een opvallende terugroepactie voor de Carrera GT, een hyperexclusief model van begin deze eeuw. Deze kreeg ‘op kosten van de zaak’ nieuwe kogelgewrichten voor de draagarmen van de ophanging. Daarnaast trakteerde Porsche de auto’s ook op een vers setje banden. Alle onderdelen werden zelfs opnieuw ontwikkeld om de auto betrouwbaarder en veiliger te maken dan toen hij nieuw was.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be