In de wandelgangen van het autosalon van München viel te horen dat Renault en Geely een nieuwe joint venture willen oprichten. Het doel is dat de twee constructeurs vanaf 2026 samen verbrandingsmotoren bouwen. Momenteel wordt het project onderzocht door de Europese mededingingsautoriteiten. De reactie wordt tegen eind dit jaar verwacht.
Sinds 2022 produceert Geely de verbrandingsmotoren voor al zijn merken, waaronder Volvo, Proton en Lynk & Co, via zijn dochteronderneming Aurobay in het Zweedse Göteborg. Geely was daarmee de eerste constructeur die de volledige ontwikkeling en bouw van verbrandingsmotoren van de hand deed (of uitbesteedde) om al zijn financiële inspanningen te concentreren op de ontwikkeling van elektrische aandrijflijnen.
Ook in Renaults?
Door de geplande uitfasering van de verbrandingsmotor in Europa zal deze trend de komende jaren veralgemenen. Renault heeft zijn activiteiten op het vlak van elektrische motoren en verbrandingsmotoren gescheiden door de oprichting van de dochteronderneming Horse, die verantwoordelijk is voor verbrandingsmotoren. Ford heeft hetzelfde gedaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Als de samenwerking tussen Renault en Geely lukt, dan wordt Saudi Aramco (een grote oliemaatschappij) een belangrijke investeerder in dit project. Het doel is om ook de mogelijkheden rond waterstof en synthetische brandstoffen te onderzoeken. Maar dan moet Europa dus wel zijn goedkeuring geven voor de joint venture, waarover momenteel onderhandeld wordt.
Het valt ook te bezien welke sociale gevolgen deze samenwerking teweegbrengt. Horse en Aurobay hebben momenteel 9.000 medewerkers in dienst. Een fusie van middelen en onderzoekscentra kan logischerwijs leiden tot honderden ontslagen tegen 2026. Maar dit scenario hebben de managers van Aurobay en Renault niet voor ogen hebben. Zij denken dat 50 procent van de wereldwijd verkochte auto’s in 2040 nog altijd een verbrandingsmotor zal hebben.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be